torsdag 18 december 2014

Minnet är bra men kort

Ja, så heter det ju. Och det stämmer verkligen.
Jag har en laddare till mitt kamerabatteri. Jag har även en sån där allroundladdare, som man kan ladda alla möjliga batterier på.
Men båda laddarna har jag lagt på ett bra ställe. Så himla bra så jag inte minns själv var! Jag blir tokig - kameran är urladdad, och här sitter jag med blott en simpel mobilkamera att överleva med. Jag hatart!
Ännu värre var det att i somras la jag även min förlovningsring på nåt "bra ställe". En kameraladdare kan man ju köpa ny, men en förlovningsring!! Men mina fingrar var så svullna under sommaren så jag var tvungen att ta av mig ringen. Jag har ett minne av att jag la den i en liten ask, och asken la jag på ett bra ställe.
Sen har jag letat hela hösten. Men ingenstans...och det nalkas ju förlovningsdag, och då vill jag faktiskt ha min ring!
Så döm om min glädje när Andreas skulle leta efter nåt i vitrinskåpet i köket för ett par dar sen, och hittade asken som våra förlovningsringar kom i. "Men kolla, här är din ring!" sa han, den raringen. Och där var den! Min ring! :)
Så nog överlever jag utan laddare. I värsta fall får jag väl tjacka en ny. Men tills dess får ni stå ut med lite halvkassa bilder här på bloggen. Inte för att jag är nåt proffs med min vanliga kamera heller, men den tar liksom schyssta bilder oavsett fotografens kunskaper och handlag ;).



För ett tag sen hittade jag ett recept på nätet som jag blev så himla sugen på att prova. Mintkakor!
Jag är barnsligt förtjust i After Eight, och förresten allt där man blandar choklad och mint.
Idag kom jag mig för att prova. Receptet hittade jag på http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/mintkakor/ , men för enkelhetens skull skriver jag ner den även här:

MINTKAKOR 26-30 st

1 äggvita
3-4 droppar pepparmintsarom (jag hade pepparmyntolja köpt på apoteket, jag vet inte om det är samma sak men det blev gott i alla fall :))
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker
200 g mörk choklad
ev. nån form av garnering (strössel, kokos, nöthack eller vad man nu vill ha)


Vispa äggvitan till ett hårt skum. Droppa i pepparmintsoljan.
Tillsätt vanilj- och florsocker. Blanda ihop allt till en fast och smidig massa som går att kavla ut.
Strö florsocker på bakbordet och kavla ut massan ca 3/4 cm tjock. Gör den inte för tunn för då blir kakorna svåra att doppa i chokladen (den här delen missade jag att läsa, mina blev bara max en halv centimeter och ja, det BLEV svårt att doppa i chokladen...)






Stansa ut kakor (i originalreceptet var det runda kakor, ca 3 cm i diameter. Men jag hade en liten hjärtform som jag använde..)
Lägg kakorna på ett bakplåtspapper och låt torka en stund medan du smälter chokladen i vattenbad. Doppa kakorna i chokladen (jag hade en sked och en bordskniv till hjälp), och lägg på bakplåtspappret för att stelna. Strö över strössel (jag hade kokos) innan chokladen stelnar, om du vill ha det.
Förvara i kylen i en burk med tättslutande lock. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar