fredag 6 juni 2014

Buffématen är påbörjad

Nu har startskottet gått. Igår lagade jag första rätten till den italienska buffén som jag ska servera om exakt en vecka, när min fina, vackra, smarta, söta, roliga, duktiga, underbara dotter tar studenten.

Paj är ju gott och gillas av de flesta. Den här pajen fick en liten italiensk smak förstås. Och jag funderade ett tag på hur jag skulle göra den, rent formmässigt. Först var planen såna där små portionsformar. Men dels är de ju inte så miljövänliga, och dels blir det väldigt pilligt samt går inte att värma i mikron. Så jag valde att göra i en stor rektangulär form och Såhär gjorde jag:

Paj till italiensk buffé


Pajdeg:
200 g smör
4½ dl vetemjöl

ca 2 msk vatten

Nyp ihop smör och mjöl till en grynig massa, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en form, min var ca 25*30 cm. Förgrädda i 225 grader i några minuter. Under tiden fixar du fyllningen.

Fyllning: 

Några matskedar pesto
400 g bladspenat

300 g fetaost
2 stora kvisttomater (eller många små, exempelvis plommontomater)
ca 20 svarta oliver
6 ägg
6 dl mjölk

svartpeppar
salt

Hacka bladspenaten, fetaosten och tomaterna. Skär oliverna i tunna skivor. Vispa ihop ägg, mjölk, svartpeppar och salt.
När degen är förgräddad, pensla på pesto. Lägg bladspenat på (om spenaten varit fryst, krama ur den ordentligt så du får ur så mycket vatten som möjligt!) På med fetaost, tomater och oliver. Häll över stanningen, och strö över lite flingsalt.
In i ugnen ca 45 minuter eller tills pajen fått fin färg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar