torsdag 5 juni 2014

En festmåltid

Mamma Scan har bråda tider nu. För inte nog med att jag inte är så pigg alla dagar - dessutom vankas det studentkalas om en vecka! Dottern tar studenten, och jag och hon har tänkt oss en italiensk buffé.

Jag ska börja ikväll med att baka paj - det blir en spenat- och fetaostpaj med tomat och annat gott i. Kanske lite pesto också?
Det går ju fint att frysa in i bitar, bara att ta fram och värma lite i ugnen så är de som nybakta sen :)
Imorgon ska jag nog ge mig på pizza, och i helgen focacciabröd med rosmarin och flingsalt på.

Förutom det är det tänkt att det här ska stå på buffébordet:
- Två olika pastasallader - en lite kryddigare med vinäger, en lite krämigare och mildare
- Ett par olika salamisorter
- Parmaskinka
- Oliver
- Smördegssnittar med olika ostsorter, soltorkad tomat och basilika
- Pizza Bianca (pizza utan tomat men med massa annat gott på)
- Tomatbruschetta
- Tomat- och mozzarellasallad
- En liten italiensk smörgåstårta
- Ugnsstekt kycklingfilé, kall och skivad
- Bresaolarullar
- Dubbelmarinerad fläskfilé
- En fräsch, stor grönsakssallad
- En skål med tärningar av olika melonsorter

Om någon har några förslag på att lägga till, dra ifrån eller byta ut något så mottages det tacksamt! :) Jag har aldrig gjort en italiensk buffé förut.
Efterrätten blir däremot svensk - vanlig, hederlig gräddtårta med jordgubbar.

Idag har maten dock inte varit så avancerad här hemma, som sagt. Det blev vanliga kokta makaroner, och så då Mamma Scans köttbullar.
Men gott var det ju :).










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar