fredag 6 juni 2014

Fruktig frukost och somrig middag

Ibland vet man (jag) inte riktigt vad man (jag) vill ha till frukost.
Men frukt finns så gott som alltid hemma, så en tallrik med frukt är en bra lösning i brist på annat :)
Så blev det idag! Vattenmelon och päron i skivor, banan i bitar. Frukosten är klar! 



Dagens middag blev rostbiff. Att köpa rostbiff i affären är dyrt....jättedyrt. Men passande nog hade jag en fin bit rostbiff i frysen! Den klappade jag på en blandning av grovmalen svartpeppar, mortlad rosépeppar, samt salt. In i ugnen i en ugnsfast form, 120 grader i några timmar tills innertemperaturen står på 60-65 grader. Sen slog jag in den i aluminiumfolie, och lät kallna (i kylskåp efter en stund). Några timmar senare kan man skära upp så tunna skivor som möjligt. En skärmaskin vore bra att ha, då får man ju de godaste och finaste skivorna. Men det gick bra med kniv också!


Det somrigaste till rostbiff måste ju vara potatissallad, så nationaldagen till ära fick det bli det! Delar av familjen är så konstiga så de vill ha en färdig burk från affären. Själv gillar jag inte färdig potatissallad så värst, så jag gjorde en egen. Kokade färskpotatis, lät svalna lite, skar i mindre bitar (men ändå förhållandevis stora, det är en av de goda sakerna med hemmagjord att man kan ha stora potatisbitar i :)). Hackade en rödlök fint och hade i, likaså ca 15 cm purjolök. Och så mängder med kapris!
Sen rörde jag ihop 3 dl gräddfil med nån dl majonnäs samt en rågad matsked dijonsenap. I med salt, svartpeppar och lite honung, rör ihop och så häller man det över potatis och lök och rör ihop. Jag toppade med hackad gräslök.
En grönsallad därtill, och se så somrigt det blev! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar