tisdag 3 juni 2014

En knäckig äppelpaj

Idag ville jag göra en rabarberpaj. Men så ändrade jag mig - jag blev sugen på en paj med sura, gröna äpplen!
Så det fick det bli. Jag googlade runt på lite olika recept men som vanligt hittade jag på en egen variant sen. Och den blev väldans god! Fast nästa gång ska jag ta lite mindre socker, för jag tyckte att den blev lite väl söt...

Såhär gjorde jag:

Knäckig äppelpaj

150 g smör
4 dl havregryn
1 dl socker
0,75 dl farinsocker
½ dl ljus sirap
½ tsk salt
½ tsk bakpulver
1 dl grovhackade hasselnötter

5 gröna äpplen

Skala och skiva äpplena, lägg dem i en smord ugnsfast form. Strö över kanel och kardemumma om du vill.
Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan och rör ner de övriga ingredienserna (utom äpplena då :)). Bre smeten över äpplena.

In i ugnen, 175 grader i 20-25 minuter, tills smeten blivit knäckig och fått fin färg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar