söndag 1 juni 2014

Lite mattips

Jag har som sagt inte bloggat senaste veckan, men jag har ändå fotat lite mat. Det har blivit mycket lättlagat - orken har liksom inte funnits för annat för det mesta. 
Så jag tänkte att jag bara lägger upp det, som lite tips för bråda (eller lata) dagar. Det behöver ju inte vara krångligt alls för att bli gott!

Sill och potatis är ju en klassiker. Dill går det åt som tusan på somrarna (i alla fall hos oss). Och dill i kruka är INTE ett ekonomiskt riktigt alternativ. Odla själv kan man ju, men om man inte gör det så är mitt bästa tips att inte koka potatisen med dillkvist, utan istället köpa fryst, hackad dill och strö över lite när man precis hällt av kokvattnet. Det blir mycket dillsmak, och dessutom är det snyggt :)





En annan snabblunch, om man inte gillar sill, är att byta ut den mot korv. Vi hade ett paket med Hemgårdens prinskorv i frysen, och det kom väl till pass en dag när energin var lika med noll. Koka färskpotatis, slarva ihop en sallad, och så låter man prinsisarna stekas långsamt i stekpannan under tiden. En klick smör till potatisen är sås nog. Och så lite senap förstås! Jonnys sötstarka. 



En dag när jag var ensam hemma såg jag att det hade blivit lite färskpotatisar över sen middagen dan innan. Ägg finns ju alltid här hemma såhär års :), och bacon fanns också i kylen.
Jag skar ner potatisen i mindre bitar och stekte på i smör i en stekpanna. I en annan stekpanna stekte jag bacon som jag strimlat. När potatisen hade fått färg, knäckte jag ner ett par ägg i den pannan. Efter en stund rörde jag om lite, och blandade i hackad gräslök. Till sist hade jag i baconet som fått rinna av på hushållspapper. Ett glas juice till fräschade upp det hela :). 




På Willys finns det nåt som heter "Ojämna bitar". Det är skinkbitar som de tydligen bedömt som för "ojämna" för att sälja till vanligt pris, så istället är det packat för sig och priset blir typ en femtilapp kilot - och det är svenska råvaror, i alla fall på "vårt" Willys! Varje gång vi är där går vi och kollar efter dessa "ojämna" bitar. Dels är de ofta inte alls ojämna, utan helt fantastiskt fin skinka i tunna, fina skivor, om än slarvigt packat så de blir ihopvikta - men vad gör det?
Dels, om de verkligen ÄR ojämna, så går de ju ändå finfint att använda i paj eller pizza eller så. Eller som här - i ost- och skinksås! Jag strimlade skinkan, fräste i smör i en gryta tillsammans med lite hackad purjo. Hade i lite vetemjöl och rörde om, blandade i mjölk och lät redas. Sen i med lite riven ost. Låt osten smälta, smaka av med salt och peppar. Klart! :) Det gör man medan pastan kokar.



Jomen _lite_ mer avancerad mat har jag ju också lagat. Som den här thaigrytan - fast jag kan inte påstå att den heller är så värst avancerad.
Jag tog bara vanliga kycklingfiléer, saltade och pepprade och ställde i ugnen, 200 grader i 20 minuter eller så, tills de fått lite färg och är lagom genomstekta. Under tiden hackade jag rödlök, vitlök och purjolök och fräste på i en stor gryta tillsammans med lite riven ingefära. I med wokgrönsaker från frysen, låt steka på hög värme tills grönsakerna är varma. Sen i med ett par deciliter creme fraiche och en burk kokosmjölk. Smaksätt med salt, ostronsås, saft och rivet skal av en lime, samt lite sambal oelek. Just det, koka riset också under tiden. Sen är kycklingen klar, ta ut och skär varje filé i fyra delar och lägg i grytan och låt puttra med i några minuter. 




Vill man variera fredagstacosen, kan man göra som jag gjorde i fredags:
Fräs köttfärs, blanda i tacokrydda och lite krossad tomat. Blanda i en bunke ett par deciliter creme fraiche samt 200 g philadelphiaost. Hacka i några fefferoni också, och smaka av med salt och vitpeppar.
Lägg köttfärsen i en ugnssäker form, smeta över cremefraiche- och ostblandningen. Hacka lite paprika i olika färger, samt purjolök. Strö över. Riv lite ost över det hela. In i ugnen i ca 20 minuter (225 grader) eller tills det fått färg.
Äts med en sallad samt goda tacochips. 





Och så grillat förstås... Häromhelgen åt vi så vansinnigt gott kött. Biff, ja, av vårt väldigt närproducerade förstås :). Men det här blev så vansinnigt gott, och då hade jag ändå varit lat och bara marinerat med vanlig grillolja i några timmar! Jo, och så hade jag lite färsk timjan över så det la jag också på medan det låg och marinerade.
En snabb vända på grillen bara, inte helt genomstekt. "Det smälter som skit i mun!" konstaterade Andreas, och hur äckligt det än låter så var det precis vad det gjorde det. Ugnsrostade färskpotatisar med vitlök till, och så bea och en sallad. 




Jomen en sak kan jag bara konstatera, och också tipsa alla om - satsa lite på salladen till maten! Det blir SÅ mycket godare, och dessutom nyttigare och känns ännu mer som lagat med omsorg. Ta vad ni har! Olika salladssorter, gurka, tomat, paprikor, purjolök, rödlök, sockerärtor, bulgur, couscous, solrosfrön, avocado...ja, det är bara fantasin som sätter gränser som det brukar heta :)
Och gör gärna en vinägrett till - en del vinäger, två delar olja, och så i med salt och peppar och lite honung/socker. Sen kan man fylla på med senap eller vitlök eller vad man vill. Eller prova dill eller persilja! Eller pesto!
Salladen gör halva måltiden, tycker jag. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar