söndag 22 juni 2014

Vi drog på bilpromenad

Jag och Andreas är ensamma hemma i helgen. Idag fick vi för oss att åka en sväng och titta på en loppis ett par-tre mil härifrån.
Sagt och gjort. Och visst fanns det mycket fint på loppisen, men i sanningens namn var det mesta ganska dyrt. Men jag köpte i alla fall EN grej - en gammal hästsko! Den ska vi sätta upp ovanför dörren.

Men inte kunde vår utflykt vara slut i och med det! Vi åkte vidare, bort mot Årnäs och sen Hällekis, där vi hamnade i hantverksbyn. Små söta butiker med hantverk och annat rart. Och så ett gulligt fik, Där vi stannade och åt en liten lätt lunch i form av smörgås och fika. Sånt borde man göra mer - alltså det  behöver ju egentligen inte vara mer än en kopp te, bara det här att sätta sig ner en stund och titta på omgivningen, njuta av sommaren, prata lite! Det är guld värt. 


Hantverksbyn i sig var också himla fin. En sån där stillsam aktivitet att göra nån dag när man liksom inte orkar med stoj och stim! Det är kul att bara titta, man behöver ju faktiskt inte handla nåt om man inte vill! 



När vi gick där insåg jag att det faktiskt är flädersäsong nu. Flädern blommade på sina ställen i byn. Åh, jag måste få tag på lite fläderblommor så jag kan koka saft! 



Sen åkte vi hem över Kinne-Kleva, Götene, Timmersdala, Böja... En härlig biltur!
Men till och med att sitta i en bil och åka med gör mig trött, så när jag kom hem blev det en stunds vila.
Men sen var det middagsdags! Och idag var jag redig och tog vara på rester som blivit i kylen.
Fläskytterfilén som det hela baserades på var förstås ingen rest, och inte heller smördegsplattan. Men sen rörde jag ihop olika mjuk- och färskostar som blivit över sen studentfesten, och hackade i några soltorkade tomater som också blev över då. Saltade, pepprade, vispade ihop med elvispen.
Sen stekte jag fläskytterfilén, brynte den på alla sidor men stekte inte igenom. Skar den på längden, inte helt igenom. La röran i, slog in filén i smördegen, penslade med ägg och strödde över sesamfrön. In i ugnen i 225 grader i en halvtimme, och så åt vi det hela med en god sallad och lite vitlökssås. Gott!



Och det är ju söndag, då kan man faktiskt fixa lite efterrätt också. Jag hittade en pytteliten slatt av Rocky Road-glass i frysen. Den delade jag upp i två glas på fot, och så fanns det kvar några jordgubbar sen i fredags när jag köpte, så jag toppade med dem. Svårare behöver det inte vara! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar