lördag 7 juni 2014

En somrig lördagmiddag

Igår var vi många hemma och åt - dottern med pojkvän var här, och min mamma var också här för att hjälpa mig att plantera blommor. Då satt det fint med en stor rostbiff och potatissallad.

Idag är det bara jag och Andreas. Ute är det en helt ljuvlig sommarkväll, och då passar det med lite räkor tycker jag. Så jag ställde mig och brassade pannkakor till crepes med räkfyllning.

Pannkakor gör jag alltid på ett ungefär, såhär: En del mjölk, vispa i en del mjöl, vispa så det blir klumpfritt, fyll på med en del mjölk till. Och så i med rikligt med ägg! Salta, smält smör i stekpannan som du ska steka pannkakorna i, häll det smälta smöret i smeten, vispa. Klart.

Fyllningen till crepesen gjorde jag såhär:

3 msk smör

3-4 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 dl hackad dill
1 finhackad rödlök
några matskedar hackad gräslök
saften av en halv citron
salt

svartpeppar
3-400 g skalade räkor


Smält smöret, vispa ner mjölet. I med mjölk och grädde, vispa. I med dill gräslök och rödlök, och så citronsaft, salt och peppar. Låt sjuda en liten stund, men vispa flitigt så det inte bränner vid.
Häll i räkorna, dra av stuvningen från plattan.

Lägg en sträng stuvning på varje pannkaka, rulla ihop och lägg med skarven neråt i en ugnssäker form. Strö över riven ost, och gratinera i 225 grader i 10 minuter.
Äts med lite mer räkor, en sallad samt lite citron.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar