torsdag 26 juni 2014

Godare än köpepizza

Det tyckte jag sannerligen att dagens middag var när jag gjorde en liten fuskvariant av kebabpizza.
För att slippa kladda med deg och grejer, köpte jag Laziz Tannour-tunnbröd på Netto. Det är tydligen ett irakiskt bröd, stora, runda, platta som tortillabröd ungefär, fast större.
Jag gjorde egen pizzasås med finhackad gul lök, pressad vitlök, tomatpuré, rapsolja, oregano, köttbuljongpulver, salt och peppar. Bara att fräsa ihop, och sen på med lite krossad tomat på burk.

Kebabköttet var sånt där färdigkryddat från köttdisken.
Och så ost på pizzan förstås, och när det gräddats några minuter i ugnen på 250 grader så hade jag på hackad isbergssallad, tomatskivor, strimlad rödlök samt tärnad ananas. Och så kebabsås förstås! Den gjorde jag lite på frihand, efter att ha inspirerats av diverse recept på nätet. Men ungefär såhär: En del creme fraiche, en del grekisk yoghurt, lite tomatpuré, lite sambal oelek, lite apelsin-Zingo, lite chiliflakes, ett par vitlöksklyftor (pressade), salt och peppar.

Och gott blev det!
Dock var det bara jag som tyckte att det var godare än köpepizza, kan väl tilläggas. Så där ser man återigen - smaken är som baken! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar