måndag 2 juni 2014

Som Törnrosa


har hon slumrat, min lilla Anki Ankarsrum. Min fina köksassistent. 
Nästan inget har hon gjort på flera veckor, eftersom min ork har trutit. 

Men idag fick hon sig en omgång igen. Jag blev sugen på doften av nybakt, att kunna bulla upp med kanelbullar och mjölk när min påg kom hem från skolan. Jag blev sugen på att få höra Andreas säga "Mmm, det luktar gott från mors bak!" när han kliver innanför dörren. Och då blev jag sugen på en varm bulle. 

Men när jag väl stod där med degen fick jag för mig att kanellängder var så oändligt mycket enklare än bullar. Vilket ju är en ren lögn, men det fattade jag inte just då. 



Så längder blev det. "Oj vilka små längder.." tänkte jag när jag ställde in plåten i ugnen - två längder av en halvlitersdeg. 
"OJ vilka stora längder!!!" tänkte jag när jag tittade in i ugnen en kvart senare. För det blev ena riktiga monsterlängder! MINST tre längder ska jag göra av en halvliter nästa gång. 
Eller så skiter jag i längder och gör bullar istället. 

Men gott blev det, och receptet kan jag nog inte ge helt exakt för jag gjorde bara på ett ungefär. Ett paket jäst, en halvliter mjölk (fingervarm), ett ägg, 1 dl socker, knappt en dl sirap, lite kardemumma, lite salt...och så i med vetemjöl special så det blir en rinnig deg, sen i med tärnat smör, jag vet inte hur mycket. Kanske 100 g?
Ja, och så i med mer mjöl, allt medan Anki jobbar på. Degen ska inte bli helt färdig, den ska vara lite lös. På med mjöl och så på jäsning i 45 minuter. 

Sen delade jag degen i två, kavlade ut en rektangel, bredde på smör och strödde på strösocker blandat med generöst med vaniljsocker, och så på med kanel också. Rulla ihop, skär rullen på längden och tvinna de båda halvorna om varandra. 
Jäs 30 minuter till, pensla med ägg, strö över rikligt med pärlsocker, och så ugnen 200 grader i typ 25-30 minuter på nedersta falsen. 



Längderna blev så enormt stora så de går liksom inte att servera i fina små skivor. Det är de alldeles för breda för. Så jag skar lite tjockare skivor, och delade dem på mitten så blev det lagom stora bitar :).
Pågen blev glad när han kom hem från skolan, och snart kommer Andreas. Hoppas han blir glad över mors bak även idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar