torsdag 17 januari 2019

Fluffiga tekakor

Jag upptäckte igår att brödet nästan var slut. Så för att det ska räcka till nästa gång vi handlar så bakade jag några tekakor idag. En enkel sats, hör och häpna! Jag som alltid brukar lura mig själv till att baka dubbel eller helst tredubbel när jag bakar (för att sen ångra mig när det är försent och jag står  där med ett berg av deg och gråter).
Fast jag ska inte vara för mallig över det faktum att jag inte tog i så jag spräckte mig idag. Det fanns nämligen bara ett halvt jästpaket hemma. Egentligen behövde jag ett helt enligt de recept jag sneglat på. Men det ska alla veta, att jästmängden kan man dra ner på dramatiskt i nästan allt man bakar, om man vill eller måste! Halva mängden går finfint. Man får bara låta degen jäsa lite längre.

Jag är inte alls förtjust i att smälta smöret när jag bakar, och det var vad man skulle i de flesta av de recept jag tittade på. Så jag gjorde en egen variant:

MINA TEKAKOR


25 g jäst
5 dl rumsvarm mjölk
3 msk mörk sirap (går utmärkt med ljus också, eller vit)
100 g smör
12-13 dl vetemjöl special


Smula jästen i bunken. Om mjölken är kylskåpskall, värm den bara lite så den blir rumsvarm. Häll mjölken i bunken och rör om så jästen löser sig. Tillsätt sirapen och lite av mjölet. Tärna smöret (som helst ska vara rumsvarmt det med), och tillsätt medan maskinen går hela tiden (eller du knådar, om du kör för hand). Tillsätt resten av mjölet, men försiktigt på slutet. Degen ska vara lite kladdig fortfarande när du ställer den på jäsning.
Jäsa får den göra i cirka två timmar.
Sen stjälper du upp degen på mjölat bakbord och knådar ihop den lite hastigt innan du kavlar ut den till ca 1½ centimeters tjocklek. 


Bröli tittar på när mammi bakar tekakor


Ta ut tekakor med något runt (jag använde en liten skål) och lägg dem på bakplåt med bakplåtspapper. Nagga med en gaffel och låt jäsa i minst en halvtimme till.

Grädda tekakorna i lite drygt 250 grader, i cirka 6 minuter. Men som vanligt - håll koll, för det kan gå fort på slutet! När tekakorna har en fin färg är de färdiga. Låt svalna under bakduk. 




Njut sen med förslagsvis smör och en god ost, när de fortfarande är ljumna!








4 kommentarer:

  1. Rasande vackra tekakor, har dragit på mig förklädet. Nu ska här bakas minsann��

    SvaraRadera
  2. Oh, härligt att du blev inspirerad! ��☺

    SvaraRadera
  3. Dom ser jättegoda ut. Jag undrar om det går att skriva ut receptet. För då behöver jag inte skriva av det var en liten fråga bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nog ingen utskriftsfunktion på bloggen. Men du kan ju ta en skärmdump på receptet och sen skriva ut kanske? :)
      Eller om du ger mig din mejladress så kan jag mejla dig det, så kan du skriva ut mejlet.

      Radera