tisdag 15 januari 2019

Thaiinspirerat

Idag var det dags för thaigryta, stod det på matsedeln. En thaigryta med fläskkött.
Jag gillar ju när det är mycket grönsaker i grytor. Sonen däremot, not so much.
Så istället för att strimla köttet skar jag det i rätt så tunna skivor så de gick lätt att plocka ur för sig.

Grytan improviserade jag, men ungefär såhär gjorde jag:



THAIGRYTA med fläskkött

800 g kotlett i bit, utan ben
1 stor rödlök
några snacksmorötter
frysta wokgrönsaker efter behag
ca 15 cm av det gröna på en purjo
2 msk riven ingefära
2 msk röd currypasta
1 lime (rivet skal plus saften)

2 msk oystersås
2 msk kinesisk soja
1 burk kokosmjölk
ca 2 dl creme fraiche


Skär köttet i ca ½ cm tjocka skivor. Bryn hastigt i en het panna med rapsolja. Salta och peppra, lägg åt sidan så länge.
Klyfta rödlök, skala snacksmorötter, strimla purjon. Riv ingefäran samt det yttersta gröna på limen.
Fräs de frysta wokgrönsakerna i en jättehet gryta med rapsolja. När de har tinat men inte hunnit ta färg, lägg i de färska grönsakerna plus ingefära och lime. Låt fräsa tills det börjat ta färg, då häller du på kokosmjölk, kreme fraiche, oystersås och soja. Lägg även i köttet. Låt sen puttra på svag värme medan du kokar riset.


Fast jag hade inte ris till (det fick sonen). Till mig och Andreas gjorde jag istället stekt pak choi!
Pak choi är (som många vet redan) en asiatisk kålsort. Supergod i sallad bland annat!
Men nu tog jag en pak choi och delade i två. Jag hettade upp rapsolja i en stekpanna, och pressade i vitlök och lite riven ingefära. Sen stekte jag på pak choien ett par minuter på varje sida så den fick färg. Det allra sista hällde jag i lite sesamolja och kinesisk soja i pannan och "rörde runt" pak choien i. Saltade lite, och så var det sags att servera. Då strösslade jag även över lite sesamfrön.

På tallriken hade jag också färsk koriander, för det gillar jag :). 





Sen låg mammi och Bröli (som också hade fått sin middag medan vi åt) och vilade en stund på maten. Jag tog en fin bild på honom, i halvdunklet. 



Söt va? Ja, för det är han ju egentligen.
Bara det att han inte alltid är så photogenique, kan man säga. För en bild blev såhär: 


Han skulle vrida huvudet åt vänster men ögat hann före :).

Lite finare blev han på de här bilderna. Ja, jo, ögonen är lite stora....men åh så charmiga! :) Mammis bebis.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar