måndag 21 januari 2019

Helgen gick fort, tycker jag. Vi var hos min mamma i lördags, och när vi kom hem tog jag mig en tupplur på närmare tre timmar, så var den dan slut sen :). Och igår grejade jag i köket en del, så söndagen gick också fort.

I fredags åt vi pizza! Men med en botten som funkar alldeles ypperligt för mig. Utan kolhydrater, men åh så god - med bara ost!
Ostpizza skrev jag ju om för inte alls länge sen, men den tål att presenteras igen: En pizza med botten av bara ost! Inte alls så sunkigt som det låter, utan jättegott!
Hyvla ost, lägg i en så stor fyrkant som du vill ha pizzan, på en plåt med bakplåtspapper. Lägg i två lager. In i ugnen på ca 225 grader tills osten bubblar och börjar få färg på kanterna. Ta ut, låt svalna och stelna lite, och sen lägger du på tomatsås och annat topping.
Just i fredags tog jag fram en liten låda ur frysen. För ett tag sen åt vi stekt lövbiff, och då blev det ett par lövbiffar över. Dem strimlade jag och frös in, och nu tog jag fram dem och hade på pizzan tillsammans med färska champinjoner, färsk tomat och klyftad rödlök. oregano och färsk rosmarin.
In i ugnen ingen tills det ser färdigt ut. Ta ut och låt stå till sig i några minuter. Sen strödde jag ruccola över det hela, precis innan servering. 





Igår testade jag att göra tacos fast med lite mer vuxen smak än den vanliga. Jag hittade ett recept på "tortillabröd" fast då kolhydratfattigt, hos Diet Doctor.
Jag skriver ut receptet här också, men med egna ord:


TORTILLABRÖD utan mjöl

2 ägg
3 äggvitor
150g färskost (jag använde philadelphia)
½ tsk salt
1 tsk fiberhusk
1 msk kokosmjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggen med elvisp i ett par minuter. Tillsätt färskosten och vispa igen tills smeten är slät.
Tillsätt de torra ingredienserna, vispa lite till. Låt smeten vila ett par minuter. Ta fram två ugnsplåtar och lägg bakplåtspapper på dem. Bred ut smeten tunt till den formen du vill ha (jag gjorde sex bröd ca 15 cm i diameter). Använd slickepott.
Grädda överst i ugnen i ca 5-7 minuter tills du ser att bröden börjat bli lite bruna i kanterna. De har mer färg undertill (övertill är de fortfarande bleka).

Ja, så skulle man göra enligt receptet. Det blev jättebra, men nästa gång ska jag dels ta lite mer fiberhusk eftersom smeten blev väldigt rinnande, och så ska jag låta smeten stå kanske en kvart åtminstone, innan jag breder ut den på plåten. Ja, och så ska jag ha lite olja på bakplåtspappret, för det var lite krångligt att få loss bröden sen.
Dessutom ska jag se till att jag har supersläta bakplåtspapper, för vid minsta lilla veck så rann ju smeten av och brödet var tunt eller t o m rätt av just på de ställena.
Men i vilket fall som helst - bra grund! Dessutom åt jag ett par av bröden till brunch idag, med smör och ost och grönsaker på och rullade ihop. Jättegott!

Men vad gäller de "vuxna" tacosarna - det blev inte köttfärs i! Istället tog jag en bit högrev och gjorde såhär:

"VUXENTACOS"

900 g högrev
oxfond
salt

Glaze:
1 vitlöksklyfta
1 torkad röd chili
smör, rapsolja
2 msk sweetchilisås
2 msk soja
1 msk honung
½ dl äppelmust
1 kruka koriander


Putsa köttet och skär i hyfsat stora tärningar. Lägg i en kastrull, fyll på med vatten så det täcker, och ha i oxfond och salt. Låt koka i någon timme (skumma av om det behövs). Häll av vattnet och låt köttet svalna något så det går att ta i.
Under tiden gör du glazen. Hacka vitlök och chili, lägg alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt koka i några minuter tills glazen tjocknar, då är den klar.
Skär köttet i små bitar (typ 1 cm), och stek upp hastigt i lite smör i en stekpanna. Häll över glazen och låt puttra bara någon minut under omrörning. Hacka koriandern och blanda i. Smaka av med salt och peppar.

Förutom köttet hade vi blandad sallad, hackad gurka, salladslök och röd paprika i våra tacos. Dessutom, istället för tacosås, en avocadoröra:

AVOCADORÖRA

1 avocado
½ rödlök
1 dl creme fraiche
salt, svartpeppar


Mosa avocadon, finhacka rödlöken. Blanda ihop med creme fraichen och smaka av med salt och peppar.


Det var ett test som jag funderat ut ungefärligt och sen uppfann under resans gång :). Och det blev bra! Superbra! Det här ska vi göra fler gånger!



Av bröden blev det ju några äggulor över, och då bakade jag en "guldkaka" av dem:


GULDKAKA

4 äggulor
2 dl socker
75 g mjukt smör
skalet av en citron
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Vispa ihop äggulor och socker, gärna med elvisp, så det blir fluffigt.
Tärna smöret och vispa i även det.
Blanda rivet citronskal, mjöl, och bakpulver i en skål. Rör i det i äggblandningen (vispa inte, rör bara). Och så i med mjölken, rör till en slät smet som du häller i en form som är smörad och ströad.

Grädda i 175 grader, längst ner i ugnen ca en halvtimme.


När min lilla gumma kom hit tidigt i morse för att lämna sin hund över dagen, så fick hon en kopp te, en tekaka (som jag bakade häromdan) med ost, och en skiva guldkaka innan hon åkte igen. Jag tror hon gillade det! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar