onsdag 16 januari 2019

Laxpaj, tulpaner och kvällsgodis

Laxpaj....ååååh så gott. Jag vet inte hur länge jag har längtat efter laxpaj men inte kommit mig för att göra.
Men idag tog jag tag i det! Middagen blir nämligen fiskpinnar och potatismos. Jättegott, tycker mina grabbar. Inte så gott, tycker jag. Så laxpaj fick det bli, som jag åt till lunch och även tänker äta till middag.
Jag tänkte mig en pajbotten som dels inte innehåller så mycket kolhydrater som en vanlig med mjöl, och dels att den skulle vara vackert grön. Men när jag ställde mig i köket upptäckte jag att det inte fanns mer än kanske fem sötmandlar i skåpet...och jag behöver ju mycket mer om jag ska göra 2 dl mandelmjöl, som det stod i receptet som jag valt.
Så vad ska en fattig flicka göra?? Ja, man får hitta på själv helt enkelt. Så jag tog de få mandlar som fanns, och så tog jag lite kokosflingor, och så hittade jag skalade sesamfrön också i en påse. Och hela linfrön.
Fast sen hittade jag mer mandlar ändå när jag väl hällt upp av fröna, så det fick bli en egen deg. Och den blev bra, så den skriver jag ner! Mängderna är ungefärliga, men se till att det blir närmare 3 dl mandelmjöl/kokos/frön sammanlagt så blir det nog bra.

Innehållet tog jag också på en höft, men ungefär såhär (jag vill skriva ner så jag minns nästa gång, för den här pajen blev nog den krämigaste och godaste jag nånsin gjort).


KRÄMIG LAXPAJ med grön botten



Pajdeg:
1½ dl mandelmjöl
½ dl kokosflingor
½ dl skalade sesamfrön
½ dl hela linfrön
ca 60-70 g smör

1 ägg
½ dl vatten (på ett ungefär, ta lite i taget)
en rejäl näve grönsallad
½-1 tsk salt

Fyllning:
500-600 g laxfilé
1 stor rödlök
10 cm purjolök
3-4 dl riven ost (jag valde en gräddig Gouda för det var vad som fanns :))
3 ägg
2-3 dl grädde
½-1 dl hackad dill
salt, svartpeppar, en skvätt citronsaft


Lägg alla ingredienser utom vattnet i en matberedare. Kör så allt blandar sig och mixas. Häll i lite lite vatten, kör igen. Känn på degen. Det blir inte som en vanlig pajdeg, den håller liksom inte ihop utan är mer som en tjock smet.
När du tycker att degen är lagom, trycker du ut den i en pajform. Det är kladdigt men det går :). Tryck även upp deg mot kanterna.
Ställ formen i kylen i ½-1 timme. Under tiden värmer du upp ugnen till 175 grader, och när det är dags så ställer du in formen i mitten av ugnen för att förgrädda pajskalet. När det fått lite färg på kanterna är det färdigt.
Ta ut och låt svalna av och sätta sig några minuter. Sen är det dags att fylla. Fyllningen kan du ju ha förberett medan skalet stod i kylen och ugnen.
Tärna laxen. Hacka löken fint och strimla purjon. Blanda ihop de tre i en skål.
I en annan skål vispar du upp äggen lite lätt, och fyller på med grädde, dill, salt, peppar och citron.
Riv osten.
Börja med lax/lök-blandningen. Fördela jämnt i formen. Strö över osten. Toppa med äggstanningen.
Vill man så kan man ju pynta fint med lite grönsaker och dill ovanpå, men jag körde in den i ugnen som den var. 200 grader, ca 20-30 minuter tills den stannat helt och fått fin färg.

Låt gärna stå 10-15 minuter innan servering så den sätter sig ännu mer. Går ju också att pynta vid serveringen med räkor/färsk dill/citronskivor/annat valfritt. Men här blev den bara som den var idag.






Ja, lite sallad till hade jag förstås, och en tomat.
Och såhär krämig har jag aldrig nånsin fått en laxpaj förut! Lyllo mig som har kvar till middag också :).


Jo, nu när jag är (mestadels) så redig med min kolhydratfattiga kost igen: Jag fotade igår kväll det jag tog till kvällssnask i tv-soffan. Färska hallon, vispad grädde samt några valnötter! Så enkelt men så fantastiskt gott!



Just det, så var det ju Tulpanens dag igår. Här i huset är det ju Tulpanens dag typ varje dag hela första kvartalet varje år :). Men igår köpte Andreas 30 tulpaner - så många blir det sällan annars! Och jag fick inte välja färg själv den här gången. Han valde, och han valde då lila. Och OH så fina tulpaner!
De jag haft innan i år har också varit superfina, men de har liksom aldrig slagit ut - knopparna har bara torkat ihop och dött på några dar :(. Men de här är superkrispiga och håller på att slå ut utan minsta antydan till uttorkning.



De var så många så jag delade upp dem - de här fick stå i köket, men några fick vara i en mindre vas på vardagsrumsbordet. Så har jag tulpaner nästan varthän jag går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar