onsdag 23 januari 2019

Plocklunch, långkoksmiddag och semmelfika

En himla smidig lunch var den jag lagade åt mig idag. Eller "lagade" är att ta i - jag plockade fram sakerna ur kylskåpet :).
Igår var det nämligen lite tapasaktigt till middag, och det som blev över fick bli en tapaslunch. En skiva rostbiff, några skivor enrisrökt skinka, och några skivor tomatsalami. Och så bredde jag färskost i en halv spetspaprika och strödde hackad persilja på. Ja, och så några gurkskivor. Mums! 


 En kopp te till, så var lunchen perfekt!
Middagen blev en lite mer omständlig historia. Men ändå enkel. Det som tog tid att göra var att koka köttet, men det gör sig ju självt.
Jag skulle nämligen laga till tjocka revbensspjäll. Så i med revbensspjället i en stor kastrull, täck med vatten, och så i med en klyftad rödlök, en morot i stora bitar, samt en stor vitlöksklyfta även den i bitar. Koka med locket på tills köttet känns mört, och då är det bara att hälla av vattnet och låta stå tills det börjar närma sig middagsdags.
Då gjorde jag en glaze på hackad vitlök och chili, smör, rapsolja, japansk soja, en skvätt sweetchilisås och en liten klick honung. Fräs vitlök och chili i olja och smör, tillsätt resten, låt koka ihop några minuter så är det klart. Pensla på det på köttet (som ligger i en ugnsform), och så in i ugnen 225 grader tills köttet har fin färg på ytan. Det går ganska fort.
Till det gjorde jag en coleslaw på rödkål, morötter och rödlök, och så tog jag lite sallad till. 



Semlor har jag varit sugen på ett tag (och bakade ju också i förra veckan). Men semlor är ingen bra grej för mig egentligen. Så jag bakade en LCHF-variant av semmelkladdkaka idag.

SEMMELKLADDKAKA utan mjöl och socker
4 ägg
½ dl sötströ
150 smält smör
2½ dl mandelmjöl
2 tsk malen kardemumma
1 tsk vaniljpulver
några droppar bittermandelarom


Smält smöret. Vispa ihop ägg och sötströ fluffigt (gärna med elvisp), droppa i bittermandelolja och blanda (ej vispa) sen i de torra ingredienserna (som du rört ihop i en skål först). Häll i smöret och rör försiktigt runt tills allt blandat sig.
Häll i en smord form och grädda i 200 grader i ca en kvart. Den dallrar lite när man tar ut den, men den ska sen stå till sig och svalna helt och då stelnar den också.

Sen kan man pynta lite med spritsad grädde ovanpå. Fint om man vill, eller fult som jag gjorde :). Skulle bli en blomma i mitten, och ett blad på var sida. Bladen ser ut som missformade maskar.


Men GOD är den! Jag tjyvsmakade när jag skulle fota. Men den egentliga avsmakningen blir om en stund, när jag har duschat och tagit på mig nattsärken och kokat te och parkerat mig i soffan så vi kan se Sveriges Mästerkock samt Farmen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar