fredag 25 januari 2019

Friyay!

Fredagar har jag alltid älskat! Bästa dan på veckan. Fastän jag är hemma på heltid sen länge så är fredag ändå överlägset bästa dagen. För då kommer sonen hem (ja, varannan fredag då eftersom han åker till sin far varannan fredag också). Men idag är en sån extra bra fredag när han kommer hem till mammi!
Dessutom slutar Andreas tidigare och då känns dagen plötsligt väldigt mycket längre och roligare.

På ett diskussionsforum där jag hängde förr om åren, var det några gånger diskussion om det där - "Om du (som jobbar heltid) skulle få ta en vardag i veckan ledigt - vilken dag skulle du ta?".
Många valde onsdag, för då blir det som en liten paus mitt i veckan. En del resonerade mer åt måndag, för då blir helgen längre.
Men fredag var en sån dag som de flesta absolut INTE ville ta ledigt. "Jamen då blir det ju inte MIN lediga dag! Då går jag bara och städar och ordnar inför helgen!" resonerade de.
Och tänk, jag resonerade precis tvärtom, hur kvinnofällemässigt det än kan tyckas - jag gillar att "städa och ordna" inför helgen! Jag ser det inte som att min lediga dag försvinner - jag ser det som att jag får möjlighet att förbereda så vi har mer tid för varandra under helgen. Inte minst när barnen var små, men också nu. Om jag har fixat lite sånt som jag förmår, då behöver inte helgen börja med städ och plock och tvätt och piff.
Numera är jag ju rätt värdelös på att städa (sånt som att dammsuga, skura, städa toaletten o s v). Men jag kan ju plocka i ordning lite, torka bord, piffa med nystrukna dukar, förbereda middagen o s v.

Men det har kanske också att göra med många andra faktorer, hur man resonerar om det där med "Vilken dag skulle du ta ledigt". En faktor är kanske vilka förväntningar man har på sig, från sig själv och eventuell partner. Här är det mer jag själv som vill göra såna här förberedelser inför helgen. Andreas har aldrig nånsin visat nån som helst irritation eller besvikelse om han kommer hem till ett rörigt hem med en vissen fruga liggandes nånstans långt ner under täcket. Då städar han väl, om han känner att det behövs. Eller så städar han inte utan knäpper en öl (det är ju ändå fredag :)) och sätter sig vid datorn, eller går upp och lyssnar på sina vinyler. Eller pysslar om den vissna frugan.

Så just för att jag inte har något krav och förväntningar på mig (i så fall bara från mig själv, för att JAG vill att det ska vara fint och ordning på fredagkvällen, för då mår jag bra) så är det här fredagspiffet bara roligt.
Idag t ex tyckte jag att de sista (alldeles vissna!) hyacinterna måste ut. De stod på köksön och såg ledsna ut. Julgruppen som jag fick av mamma, och som var så fin då i julas, sjöng inte ens på sista versen utan hade sjungit färdigt för länge sen. För att inte tala om hyacinterna i en tredelad kruka som jag grejat med innan jul.. En sorglig syn.
Plus att det är ju sannerligen inte jul längre!
Så jag plockade isär julgruppen. En kalanchoe som var så röd och grann för bara nån månad sen, klippte jag bort de bruna, torra blommorna på och planterade om i en annan kruka. Och så var det en söt liten murgröna som verkade pigg, och den fick också ny kruka och lite omsorg. Nu står den på köksbordet och gör mig glad!




Alla hyacinter tänker jag bära ut i förrådet där de får sova i ett par-tre månader. När det blir vår ska jag (om jag kommer ihåg) gräva ner dem ute, så kanske, kanske de blommar nästa år eller så om jag har tur! :)

Sorgliga julblomrester vid köksingången, i väntan på att få komma ut till förrådet/komposten

Nu ska jag byta dukar, piffa soffkuddar, förbereda kvällens middag och skriva handlingslista. Eller....nä, först ska jag ta mig en powernap!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar