söndag 13 januari 2019

Hyfs och fason på nätet

Jag hänger på några matlagningsgrupper på facebook. Jättekul och bra sätt att få tips och inspiration på maträtter och kombinationer och så! :)
Däremot inte så jättekul och bra beteende hos en del medlemmar. Eller så är det jag som är överkänslig.
För varje dag, VARENDA dag, när folk har bemödat sig att laga nåt gott och göra snygga uppläggningar och fota och lägga ut en bild, så är det nån (antagligen helt ouppfostrad, i avsaknad av sociala färdigheter) som skriver "Recept!". Eller möjligtvis "Recept?". I värsta fall "RECEPT!!!".

Alltså GÖR man så? Har folk glömt bort hur man ber om saker? Det där låter ju mer som order från nån som inte ens ids skriva en fullständig mening men menar att personen hen beordrar, ska bemöda sig att skriva receptet eller länka eller så. Vad är det för nåt??

Jag har dyrt och heligt lovat mig själv att aldrig mer svara på såna order. Jag tänker helt enkelt ignorera. Jag har inga som helst problem att dela med mig av mina recept, men jag gör det inte på order, eller till nån som inte har vett och sans.
Det behövs inte att folk kommer med mössan i hand eller skriver en hel avhandling. Men kanske "Kan jag få receptet?" eller kanske till och med "Oj, det såg gott ut! Kan jag få receptet?".

Behave, helt enkelt! Uppför er, ni som gör sånt!

Likadant är det förresten på olika säljgrupper. Om någon ska skänka bort något och lägger ut bild och i sin godhet inte tar en endaste spänn, så är det jätteofta som nån bara "Vill ha". Eller lite nådigt, "Jag kan ta den.". Ungefär som att de gjorde givaren en tjänst.
Det finns t o m de som förväntar sig hemleverans. På gratisgrejer!

Har folk alltid varit såhär ouppfostrade eller har det kommit med facebook? Det verkar liksom så vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar