söndag 13 januari 2019

En heldag i köket

Idag har jag känt mig ganska aktiv, och framför allt kreativ! Den kreativiteten tog jag ut i köket.

Vi sov rätt länge, men när jag väl kom upp satte jag en deg till semlebullar.
Efter ett tag började jag förbereda kåldolmar. Jag gjorde ungefär som jag brukar, såhär: 

https://lantlollabloggen.blogspot.com/2014/10/akta-svenska-kaldolmar.html.
Alltså, det är lite meck och tar lite tid med kåldolmar. Men det är inte svårt! Och det blir så himla, himla gott... *mums* När det är vitkålssäsong till hösten så tänker jag göra en jätteladdning med kåldolmar. perfekta att frysa och ta fram lagom många åt gången sen!

Till kåldolmarna serverades såklart gräddsås och rårörda lingon. Mina pågar fick kokt potatis till, och till mig själv kokade jag istället broccoli. 




Medan jag förberedde kåldolmarna hann jag också baka ut degen som fått jäsa i nästan två timmar. Det skulle ju bara bli 16 bollar, så det gick fort :). Och när kåldolmarna var klara i ugnen var det lagom att pensla semlebullarna och ställa in dem istället.



SEMLEBULLAR


½ pkt jäst
3 dl rumsvarm mjölk
1 ägg
en knapp dl strösocker
1 krm salt
1 tsk malen kardemumma
75 g tärnat smör, mjukt
9-10 dl vetemjöl special


Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken, knäck i ägget, ha i socker, salt och kardemumma. Rör ihop ordentligt.
Fyll på med lite av mjölet, sen smörtärningarna, och sen fyll på med mjöl tills degen är hanterbar men lite kladdig.
Låt jäsa i två timmar, övertäckt.

Stjälp upp degen på bakbordet, knåda lite hastigt, och dela sen degen i 16 delar. Rulla varje del till en fin boll, lägg på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem lite lätt. Låt jäsa ett par timmar till.
Pensla med vispat ägg, och grädda i mitten av ugnen i 250 grader i ca 5-6 minuter eller tills bullarna fått fin färg (gärna ganska mycket färg, men såklart inte brända!).

När de svalnat är det bara att dela dem, gröpa ur dem, fylla med mandelmassa (egengjord eller köpt som man rivit och blandat med grädde och innanmätet på bullarna). Spritsa vispad grädde på, på med locket och sikta över florsocker.

Ikväll ska vi äta semlor när vi glor på Farmen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar