torsdag 24 april 2014

Egna påhitt är bäst

Jag gillar att hitta på eget när jag lagar mat. Jag kan surfa runt på matbloggar i timtal och bli inspirerad, men när det väl gäller så tycker jag att det är roligast att ta de där inspirerande recepten och göra om till mina egna. 

Idag hade jag en tanke om att göra en rispytt med köttfärs. Det fiffiga med sån mat är ju att man har i precis det man vill ha, och råkar ha hemma. Perfekt sätt att göra av med små slattar av grönsaker och annat!

Den här pytten blev stark och god, och jag kommer definitivt att göra den igen! Till den serverade jag en god sallad med lite blandade salladssorter, tomatklyftor, gurka, röd paprika samt fetaost och så en vinägrett över. Och jag gjorde även en liten vitlökssås som passade perfekt till! Bara creme fraiche, pressad vitlök, salt och svartpeppar. That´s it!

Själva pytten då? Jo, såhär:

Färgglad rispytt med köttfärs


2 dl råris (okokt)
500 g nötfärs
lite rapsolja
1 gul lök
15 cm purjolök
ca 1½ paprika, men uppdelat i olika färger (jag hade gul, röd och orange)
en näve haricot verts
2 morötter
½ dl hackad persilja

salt
peppar
chiliflakes
paprikapulver
en skvätt äppelcidervinäger


Sätt råriset på kokning enligt förpackningen.
Hacka lök, purjolök och paprika. Riv morötterna grovt. Fräs alltsammans i oljan så de blir mjuka och glansiga. Lägg i köttfärsen, rör om så köttfärsen blir finfördelad. Låt fräsa så köttfärsen blir genomstekt.
Ha i haricot verts, låt fräsa en stund till. Krydda med persilja och de andra kryddorna, skvätt över vinägern, smaka av ordentligt så det blir lagom!

När riset är färdigkokt, häll av ev. överblivet vatten och blanda sedan riset med färsröran. Klart!
Lite pressad citron över köttfärsröran blev en höjdare!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar