söndag 13 april 2014

En svärmorsgryta

Köttgrytor är alltid tacksamt. Jag hade en skinkstek från fulkorgen liggande i frysen, och den fick idag bli en "Grytt a la Pytt".
Det här är en gryta som min svärmor lagat sen Andreas var liten. Den kommer ursprungligen från ICA-kuriren, och det må låta tråkigt - men grytan är kalasgod! :) Och man kan ju krydda lite mer om man tycker det. Jag tycker att den är bra som den är.
Idag var det inte ens jag som lagade maten, förresten. Jag var matt efter nattens förlossningsäventyr så jag sov middag på eftermiddan. När jag vaknade var maten så gott som klar. Och god blev den! :)


Grytt a la Pytt

ca 1 kg fläskkött
3 gula lökar
4 msk paprikapulver
3 msk curry
3 msk vetemjöl
4 dl vatten
4 dl grädde
4 msk ketchup eller chilisås (jag gillar chilisås bäst)
salt, peppar, socker

Hacka löken grovt, fräs i smör. Tillsätt paprikapulver och curry, låt fräsa en stund till.
Skär köttet i bitar, ca 2*2 cm. Häll mjöl, lite salt och lite peppar i en fryspåse, lägg i köttet och skaka om så köttbitarna blir täckta.
Lägg ner köttet i grytan, rör om och häll sedan på vatten, grädde och ketchup/chilisås. Rör om, och låt sen puttra i ca en timme på medelvärme.
Smaka av innan servering med ev. mer salt och peppar, samt en liten gnutta socker.

Servera med ris och en sallad!




2 kommentarer:

  1. Jag började prenumerera på ICA-kuriren som 23-24-åring, för recepten ffa. ;)
    Denna gryta låter jättegod!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ÄR verkligen god, sådär vardagligt god eller vad man ska säga. Inget extraordinärt men..jättegott! :)

      Radera