tisdag 15 april 2014

Stuvad blomkål

Idag var det sannerligen vardagsmat som bjöds på i Lantlollans kök. Ugnsstekt falukorv med stuvade blomkål och morötter!
När jag gör ugnsstekt falukorv slänger jag gärna med lite smått och gott som jag hittar i kylen. Idag blev det bara rödlök, men det är inte så bara - det blir fantastiskt gott i ugnen!

Morötter skalar jag och slantar, och blomkålen var färdigskuren ur frysen, i buketter.
I med allt i kastrull, på med vatten så det täcker och så lite salt. Koka tills grönsakerna är mjuka. Egentligen gillar jag lite tuggmotstånd, men idag blev det väldigt mjukt eftersom jag grejade med annat :).
Sen gör jag en stuvning - lite smör som smälter i en gryta, i med några matskedar vetemjöl, vispa, häll i mjölk lite i taget, vispa hela tiden.
Låt stuvningen vara ganska tjock, lite filmjölkskonsistens nästan. Salta, och så lite vitpeppar. Smaka av.
När grönsakerna runnit av i durkslag är det bara att ha i dem i grytan, rör om. Klart!

Några fräscha grönsaker, t ex gurka och tomat som här, är gott till. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar