söndag 20 april 2014

Finmiddag för två

Ikväll blir jag home alone. HELT alone, ja förutom diverse hundar, katter, kycklingar och höns då.
Det har inte hänt på...ja, när sov jag helt ensam sist? Det måste varit för sådär en fem år sen eller nåt.
Jag har inte bestämt än hur kvällen ska se ut, men kanske hänger jag vid datorn, kanske kollar jag nån film. Baka lite ska jag göra i alla fall, för imorgon förmiddag får vi besök av svärsonens familj och då vill man ju bju på nåt gött :). Jag tänkte mig klassikern drömtårtebakelser med grädde och konserverad persika på. Men det tänkte nog alla andra också såhär till påsk, för persikohyllan ekade tom på ICA. Så det fick bli små konserverade mandarinklyftor istället. Det ser ju inte ut som ett ägg, förvisso, men gott är det ju.

Men nu i eftermiddag lagade jag en riktig finmiddag, såhär till påskdagens ära! 

- Det känns som slöseri att laga såhär fin mat och så är det bara du och jag hemma, sa jag till Andreas.
Men han tyckte tvärtom.
- Jag tänkte precis säga att det var himla bra att vi lagade det här idag, när det bara är du och jag!

Så vad blev det för finmiddag då, undrar kanske nån?
Jo, det blev en rostbiff på hängmörat nötinnanlår. Den rensade jag från hinnor och fett, knöt upp med snöre, kluddade in med vitlöksklyftehalvor och klappade in en blandning av salt, svartpeppar, rosépeppar och cayennepeppar runtom. In i ugnen, 175 grader. Tanken var att ta ut den när innertemperaturen var 60 grader, men jag råkade somna så det blev aningens mer än så. Men rosa var det fortfarande, och väldigt gott! Men nästa gång ska jag nog ta till flingsalt - det ger mer smak.

Till köttet serverade jag råstekt potatis. Jag blev inspirerad en gång av Kryddburkens (www.kryddburken.se) råstekta potatis med lime och ingefära, och det gjorde jag idag också. Passar fint såhär till våren tycker jag, med lite friskare variant. Men jag gjorde en egen, följde inte receptet alls utan brassade på på eget vis.
Skalad, skivad potatis la jag i en stor form. Hackade rödlök ganska smått, likaså ingefäran samt två vitlöksklyftor. Allt det strödde jag över potatisen.
Sen ringlade jag över mycket olivolja, och så kryddade jag med flingsalt (mycket!), svartpeppar, grovt krossad rosépeppar samt timjan. Till sist tog jag några klyftor med lime och pressade över. Sen blandade jag ihop det hela med händerna, så allt det goda blandades väl.
In i ugnen 175 grader, bredvid rostbiffen, i en timme ungefär. På slutet, när rostbiffen var ute och låg och vilade i aluminiumfoliepaket, höjde jag värmen i ugnen så potatisen fick fin färg.

Bearnaisesås och haricot verts till, så blev det en riktig festmiddag! Egentligen var planen även en rödvinssås, men dessvärre hade vi glömt tjacka rödvin så det fick duga med bara bearnaisen. Och det gjorde det :).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar