torsdag 10 april 2014

Torsdagsfeeling

Ärtsoppa är världens enklaste mat. Det svåraste med ärtsoppa är att komma ihåg att lägga ärtorna i blöt. Det kom jag ihåg igår när jag stod och duschade på kvällen. När jag kom ut ur duschen var dock ärtorna borta ur mitt huvud, så jag glömde.
Men i morse påminde min lille påg mig. Inte för att han gillar ärtsoppa, utan för att han älskar pannkakor som vi alltid serverar till ärtsoppan :).

Så det blev ärtsoppa och pannkakor idag! Ärtsoppa gjorde jag ofta när jag bodde ensam med barnen och hade det hemskt krisigt med pengar periodvis. När barnen var hemma, på mina veckor, då var kylskåpet fullt av god mat och allt, och det blev olika fantasifulla middagar varje dag.
Men när de var hos sin pappa kunde jag koka en stor gryta med ärtsoppa på måndagen, sen åt jag av den hela veckan. Vad kunde det kosta om dan? Typ tre kronor? :) Men gött var det! Och lättlagat, som sagt.

Jag brukar aldrig orka hålla på med stora fläskbitar. Jag kör med bacon. 


Ärtsoppa

1 pkt gula ärtor, helst eko förstås!
1,5 l vatten
2 tsk salt
2 msk köttbuljongpulver
1 gul lök

1 tsk timjan
2 pkt bacon

Lägg ärtorna i blöt i mycket vatten kvällen innan du ska laga soppan.
Nästa dag häller du bort vattnet genom ett durkslag, sen fyller du på med 1,5 liter vatten och så salt, och låter koka upp. Ta bort det mesta av de ärtskal som flyter upp, och lägg i löken (hackad) samt buljongpulvret. Låt puttra på medelvärme i nån timme. Håll koll på slutet så det inte blir för torrt, då häller du på mer vatten bara!
När ärtorna är mjuka och fina, klipper du baconet i tunna strimlor och steker. Häll i alltihopa i soppan, krydda med timjan, smaka av med ev. mer salt (behövs förmodligen inte).

Färdigt!



Och pannkakorna blev gula som små solar, förstås - så blir det när man har ägg från höns som är så glada som våra :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar