måndag 28 april 2014

Tråkigaste görat ever...

Det tristaste i matlagningsväg som man kan göra är nog att steka pannkakor.
Trots det gjorde jag det idag, i mitt anletes svett. Många pannkakor blev det... För dels ville jag stå där när min påg kom hem från skolan och att han skulle mötas av pannkaksoset redan i hallen och bli glad. För pannkakor är bland det bästa han vet!
Så blev det, och han tuggade i sig några till mellanmål.

Men så skulle jag ju ha en massa pannkakor till middagen också. För här skulle vankas crepes! Och det skulle vara med köttfärsfyllning. Såhär gjorde jag:

Crepes med köttfärsfyllning


12-14 pannkakor
1 kg nötfärs
1 stor gul lök
2 stor morötter
2 msk tomatpuré
en skvätt äppelcidervinäger

..och sen kryddor efter smak. Jag hade i Colmans senapspulver, paprikapulver, chiliflakes, salt, svartpeppar, worcestershiresås, japansk soya och lite socker.

Riven ost

Hacka lök fint och riv morötterna grovt. Fräs i lite olja så de blir mjuka. Tillsätt färsen, bryn den. Krydda.

Lägg en sträng med köttfärs på varje pannkaka, rulla ihop och lägg med skarven nedåt i en ugnsform, tätt ihop. Strö över osten, och så in i ugnen 225 grader i en kvart eller tills osten fått fin färg.
Servera med sallad och en klick creme fraiche.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar