lördag 26 april 2014

En härlig dag!

Igår hade jag sorg. Jag upptäckte nämligen att mitt kameraobjektiv var sönder - det ville inte zooma.
En snabb googling sa mig att jag skulle bli drygt 2000 kronor fattigare inom en snar framtid. Såhär när man är sjukskriven är man ju inte nån rich-bitch direkt, och dessutom med ett studentfirande i antågande så kändes det inte som att 2000 kronor var exakt vad jag hade över till ett nytt objektiv.
Men kanske kunde det gå att laga till en billig peng, försökte jag trösta mig (fast insåg att sånt brukar aldrig funka - det brukar alltid vara lika bra att köpa nytt ändå..).
Nåväl, skam den som ger sig. Jag begav mig idag (vänligen skjutsad av Andreas, min ständige färdtjänst) till min favvo-fotoaffär i en småstad nära mig. Butiksägaren, som verkligen kan sin sak annars, skakade bara på huvudet och sa att nä, han har inga Samsung och inte heller har hans leverantörer några såna objektiv. 

- Åk till Elgiganten eller MediaMarkt, föreslog han. 
Vilket inte jag ville, för min erfarenhet av dessa är inte så jättebra.
Det finns en till fotoaffär i småstan, men jag brukar inte gilla att gå in där...eller alltså, jag vet inte, det är väl inget fel på dem, men det har i alla fall inte blivit så. 

Men nu gjorde jag det! Och jag visade mitt stackars objektiv för den unge mannen bakom disken. Han vred och vände lite på det, tittade, kände. Sen tog han i med hårdhandskarna, ganska våldsamt, och det hördes ett ljudligt *KLICK* - och se, objektivet funkade igen! :)

Jubel och klang, noll kronor tog han för detta stordåd, och jag lovade dyrt och heligt att nästa gång jag behöver något i teknikväg skulle jag komma in till dem :).
Så nu har jag en fin, fungerande kamera igen! Kameran är nog en av mina absolut favvoprylar, trots att jag inte är så mycket prylmänniska.

*********

Idag har jag även tagit ut kycklingarna för första gången. Alltså ut, på gräsmattan. Dock vågade jag inte släppa dem vind för våg med tanke på alla katter och hundar som finns här. Och med tanke på att kycklingarna är ÅTTA stycken. Och med tanke på att jag går som en 90-åring och inte ens hinner ikapp en springande kyckling så var det inte tanke på några lösspringande kycklingar.
Istället fick de ha burens överdel över sig, men det gröna gräset under sig. De blev lite förvånade först, och alldeles tysta. Men sen sov de i solen, och låg och verkligen sträckte på sig och lät solstrålarna skina ända in under de små vingarna :). 


Doris och Igge ville titta på kycklingar.

Tittut! Den lilla bruna brahmakycklingen som varit lite hängig i några dar, tog en titt ut i friheten.

Jag tror att min pudel behöver klippa sig i ansiktet. 


På kvällen gick grannen Annida förbi med sina små lamm, August och Gottfrid. Pudeln kände väl igen sig på nåt sätt och ville hälsa. 

Hitta pudeln!

Doris blev väl lite nervös över den slående likheten mellan henne och lammen och började gapa. Min lilla gapstare...

August tittar irriterat på en gapande pudel. 

Till slut ledsnade August och stångade pudeln med sitt lilla ulliga huvud. Äntligen fick August känna sig lite tuff :D



När lamm-mamman Annida gick in för att byta om fick August och Gottfrid vänta utanför. Vilket skapade ett herrans liv hos dem....
De stod där på trappan och skrek sina allra mest hjärtskärande "BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ". Ända tills matte kom ut igen. 



Ja, så är livet på landet. Alldeles ljuvligt! 









2 kommentarer:

  1. Du har det så härligt! Jag måste erkänna att jag blir lite avis på alla dina djur. :p Jag vill också bo så. :) Mysigt!

    SvaraRadera
  2. Du får övertala din darling att ni måste flytta ut på landet :). Det ÄR verkligen härligt, jag kan inte ens förklara ordentligt hur härligt det är!

    SvaraRadera