fredag 25 april 2014

Hittepåmat igen!

Idag lät jag fantasin löpa fritt igen när jag skulle laga mat. Dock inspirerad av alla de tonfiskgratänger jag läst om - att man ska lägga skivad kokt potatis i en form, sen tonfisk ur burk och sen en hollandaise över, och så in i ugnen. 
Men det tycker jag låter kladdigt och stabbigt och fult, så jag tog bort hollandaisen och gjorde en egen variant!
Och eftersom själva potatisen och fisken och det blev en torr variant, utan nån grädde eller sås eller så, så blev det väl ingen gratäng direkt...utan mer en tonfisklåda!
Till det blev det hemmagjord remouladsås (som du kan hitta receptet på HÄR), och så gröna ärtor och lite extra citron.
Det här är mat så det räcker till två middagar till mig och Andreas, minst. Alltså 4-5 portioner inalles.

Tonfisklåda


8-10 potatisar (normalstora)
olivolja
3 burkar tonfisk i vatten (kolla så de är fångade på ett sätt så inte delfiner kommer till skada!!)
3 färska tomater
½ citron
hackad gräslök
hackad dill
salt
grovmalen svartpeppar


Skala potatisen, skär den i ca ½ cm tjocka skivor. Förkoka i ca 10 minuter.
Häll av vattnet och häll potatisen i en ugnssäker form som du penslat med lite olivolja. Salta lite. Ringla lite olivolja över.
Fördela tonfisken över potatisen. Skär tomaterna i skivor och fördela över tonfisken. Skär citronen i skivor och fördela även den över tomaten.
Strö över rikligt med gräslök och dill. Salta och peppra. Ringla lite mer olivolja över, och så in i ugnen, 225 grader tills potatisen är helt mjuk och allt fått en fin färg. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar