söndag 6 april 2014

Körv me brö!

Som hos så många andra blev det premiärgrillning här i helgen. Inga avancerade köttvarianter med tjusiga tillbehör, dock - nej, vi mjukstartade lite med korv me brö. Tanken var egentligen att åka till stranden och grilla, men vädret var inte så skojigt så vi grillade på altanen.

Och det gick fint det med! :) Vi hade köpt tjocka grillkorvar från Hemgården. Hemgårdens korvar gillar jag.
Men sonen och dottern ville ha "barnkorv", så stora de är. Barnkorv = hotdogs. Inte så roligt tycker jag själv, men det får ju de själva välja. 


Jag kände mig fiffig när jag skar korvarna på "innersidan" av böjen på korven - då låg ketchup och senap och annat kvar så fint sen :)

Förutom ketchup och senap bjöds det på hamburgerdressing, bostongurka, och så en hemmagjord räksallad. De köpta räksalladerna är verkligen inget skojigt kapitel, tycker jag. Och det är så enkelt att göra själv.
Såhär gjorde jag:

1 burk skalade räkor i lag (170 g räkor)

1 liten rödlök
1 dl Hellmans majonnäs
½ dl creme fraiche

2 msk hackad dill
salt & grovmalen svartpeppar

Häll räkorna i en sil så de får rinna av ordentligt. Under tiden hackar du rödlöken fint, och så rör du ihop med resten av ingredienserna. Till sist vänder du ner räkorna. Smaka av, klart!



Att sen sitta där på altanen med familjen, på framsläpade plaststolar i all enkelhet och äta sin grillade korv medan duggregnet faller utanför och det värmer från grillen fortfarande - det är en av de där riktigt sköna stunderna i livet! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar