fredag 18 april 2014

Stackars Jesus...

Han hängde där på korset och led för oss. Och så kan jag inte ens bemöda mig att laga en ordentlig påskmiddag. Eller åtminstone hållit det hela lite asketiskt, för att lida lite vi med. 
Nej, här firades pågens födelsedag i förskott så här brassades det burgare på grillen! Finburgare av finaste nötfärs, av laddningen vi fick hem för nån vecka sen. Färs, salt och peppar - det är allt. Sen plattar man till stora fina hamburgerbiffar. Och eftersom köttfärsen är av så fin kvalitet, så försvinner inte hälften i vatten heller när man grillar.

Jag ville egentligen baka egna hamburgerbröd, men eftersom orken inte är på topp fick det bli köpebröd. Det gick fint det med :) Jag vill alltid värma brödet i ugnen lite så det blir lite rostat. Och så på med alla tillbehör - i rätt ordning! Bröd, dressing, mycket sallad, rödlök i tunna strimlor, självaste hamburgerbiffen, ost, bacon, saltgurka i avlånga skivor, ketchup, bröd. Då blir det korrekt! :)

Och så god klyftpotatis till... Jag klyftar potatisen, lägger i långpanna. Smälter en rejäl klick smör och pressar i 2-3 vitlöksklyftor. Häller smöret över potatisen, kryddar med grovmalen svartpeppar, torkad basilika samt paprikapulver, och så rikligt med flingsalt. Rör om ordentligt med händerna, och så in i ugnen - 200 grader i 45 minuter eller upp till en timme, lite beroende på. Potatisklyftorna ska ha fått ordentlig färg!




Till efterrätt hade födelsedagsbarnet önskat "en kladdkaka med smält mjölkchoklad och Pollys på". Så det blev det! En god men oerhört mäktig kaka blev det. Så en klick grädde och några syrliga, goda jordgubbar satt som en smäck till.
Kakan bakade dottern, så jag har ingen aning om receptet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar