onsdag 30 juli 2014

Snabbmat igen

Idag har jag gjort så himla mycket så att stå vid grytor och laga middag i en evighet, fanns inte på kartan. Det fick bli något som går snabbt efter syltning och saftning och inläggning och storhandling och tvätt och allt vad jag grejat med idag (imorgon blir en slödag, man får alltid betala efteråt...).

Den här har jag tipsat om nyligen - sambalkyckling. När man bara tar kycklingfiléer, skär i lagom stora bitar och lägger i en ugnsform. Smälter smör, blandar i generöst med sambal oelek, och penslar sen kycklingen med det. Lite salt på också.
Potatisen skär man i klyftor, lägger bredvid kycklingformen i en långpanna, ringlar lite rapsolja över, kryddar med flingsalt, svartpeppar, paprikapulver samt färsk timjan om man har. Rör om lite med händerna så allt blandas fint. 



Skjuts in i ugnen, 225 grader i typ 25 minuter (tills maten är klar helt enkelt). Kan det bli enklare? Tillredningen tar högst en kvart, i ugnen sköter det sig själv.

Till maten testade jag mina nyinlagda gurkor (som jag tänker blogga separat om sen). Och så lite sweetchilisås. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar