torsdag 3 juli 2014

Jo, den däringa rulltårtan...



Jag skulle ju skriva receptet nån dag. Och om ingen annan är intresserad så gör jag det ändå, för min egen skull - för den här rulltårtan kommer jag att göra fler gånger, både med den här fyllningen och med andra :). Rulltårta är nämligen ett gissel för mig annars. Den brukar ALLTID bli för tunn. Alltid.
Men den här blev alldeles perfekt! Man vill ju inte ha den för tjock heller, men det blev den inte. Helt perfekt!

Rulltårta med hasselnötskräm och dajmgrädde

4 stora ägg
2,25 dl socker
½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker

Fyllningen:
ca 3/4 burk ICAs hasselnötskräm
4 dl grädde
2 dubbla dajm

Vispa ihop ägg och socker fluffigt. Rör ihop vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål, vänd ner i ägg- och sockersmeten (inte vispa, bara vända ner försiktigt så det blandar sig).
Häll i en långpanna med bakplåtspapper som du har smort ordentligt ända upp till kanterna. Bred ut smeten, grädda i 250 grader i ca 5-7 minuter (håll koll så ser du när det är klart!)

Stjälp upp det hela på ett annat bakplåtspapper som du har sockrat.
Låt svalna bara ett par minuter, bred sedan ut hasselnötskrämen. Det gör inget om den smälter lite, det blir bara gott.
Vispa grädden ganska hårt (men akta så det inte blir grynigt!.. Det är en balansgång det där..). Lägg dajmen i en plastpåse och krossa med en hammare eller så. Häll krosset i grädden.
Känn så tårtbotten är avsvalnad, och sen breder du ut dajmgrädden - men inte ända ut på bortersta långsidan. Rulla ihop till en rulltårta. Ställ i kylen för att stelna lite.
Servera gärna med jordgubbar!

Alltså, den här rulltårtan var så kalasgod så den kommer jag att göra snart igen! Den var ännu godare dan efter, när den fått stå i kylskåpet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar