söndag 6 juli 2014

Ett lite tröttigt födelsedagsfirande

Andreas fyller år idag. Planen var att min mamma skulle komma hit på lunch (grillade hamburgare), och Andreas föräldrar skulle komma på fika (Pinocchiotårta) senare på kvällen.

Men när vi vaknade i morse var det stackars födelsedagsbarnet alldeles skållhett av feber, så vi fick ringa återbud till gästerna. 

Men firade gjorde vi ändå, förstås, fast i väldigt liten skala. Han fick kliva upp till dukat frukostbord med paket och allt som hör till. Sen fick han vila hela dan medan jag bakade tårta. Sen fick jag också vila medan Johanna och Albert gjorde iordning nötfärsbiffar och grillade dem. Och så har vi fikat nu.

En fin dag, men tråkigt förstås med sjukdom. Men det går ju över :). 

Det här är min variant av Pinocchiotårta (som jag kallar den, men den har ju väldigt många andra namn också). Den funkar till en stor plåt, typ 35*45 cm.

Pinocchiotårta

150 gram smör
2 dl socker
7 äggulor
3/4 dl mjölk

3,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver


Maräng:
7 äggvitor
3,5 dl strösocker

mandelspån

Vispa ihop smöret (som ska vara rumsvarmt) och sockret. Tillsätt äggulorna en åt gången under vispning. Rör försiktigt ner mjölken (inte vispa), och vänd därefter lika försiktigt ner mjölet blandat med bakpulvret.
Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper som är ordentligt smort.

Vispa ihop äggvitor och socker så det blir hyfsat hårt. Egentligen ska man nog tillsätta lite socker åt gången (jag är världssämst på maräng), men jag råkade ha i allt på en gång och det gick också men det tog lite tid att vispa. Använd heller inte en plastskål, utan en rostfri bunke eller kastrull!

När marängsmeten är klar, brer du den över den andra smeten. Strö över mandelspån, och grädda i 175 grader i ungefär en halvtimme. Låt svalna på galler. Det är lite meckigt att få över den på galler, men med stekspadar och skärbräda och annat gick det :). Jag delade den redan innan i två delar för att det skulle bli enklare att flytta över, den ska ändå delas sen.

När den svalnat, brer du på 5 dl vispad grädde med lite lemoncurd i (om du vill, det ville jag). Ha på rikligt med jordgubbar skurna i skivor. Och sen på med den andra halvan av botten.
Låt gärna stå ett tag så botten blir sådär härligt seg!




Födelsedagsbarnet :)




Burgarna gick heller inte av för hackor. Skivad saltgurka (sån man köper från hink i affären) är kalasgott i, tycker jag! Och så ost och bacon... Och lök. Och viktigast av allt: MYCKET grönsallad!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar