fredag 4 juli 2014

Pizzabullar till brunch

I morse steg jag upp vid nio och satte genast (eller i alla fall efter påklädning, medicinering samt utsläpp av höns och kycklingar) igång med att baka pizzabullar. Det var länge sen jag bakade just pizzabullar - jag vet inte varför, men kanske för att jag minns att sist jag gjorde dem så blev de väl i och för sig goda, men ingen sån där dunderhit - lite torra och smaklösa.
Men jag vet ju att pizzabullar är en toppengrej att ha i frysen, speciellt såhär på sommaren när man kanske vill ha nåt litet salt till mellanmål eller så. Eller för all del under övriga året också, perfekt mellanmål för barn och tonåringar att ta fram och mikra när de kommer hem från skolan :).

Så pizzabullar blev det!
Jag använde durumvetemjöl i degen för att den ger en liten annan smak och konsistens än om man bara har vanligt vetemjöl. Lite krispigare yta också. Och degen blir roligare att jobba med!
Men jag började med att göra pizzasåsen. Jag hackade en liten gul lök väldigt fint, nästan så det är mosat. Man kan också välja att riva löken om man vill.
Sen fräste jag löken och två pressade vitlöksklyftor i lite olivolja. I med ett litet paket med passerad tomat, och sen kryddade jag med tomatpuré, köttbuljongpulver, salt, svart- och vitpeppar, chiliflakes, oregano, basilika och timjan, samt ett par teskedar strösocker. Smaka, smaka, smaka! Krydda vidare tills du verkligen tycker att såsen är jättegod och smakar mycket! Låt puttra i några minuter, sen ställer du bara undan kastrullen och låter såsen svalna lite medan du gör det andra. 


Pizzadeg (50 pizzabullar)

lite drygt ½ paket jäst
6 dl fingervarmt vatten

4 tsk strösocker
2½ tsk flingsalt
4 msk olivolja
6 dl durumvetemjöl
6-8 dl vetemjöl special


Smula jästen i bunken, tillsätt vattnet och låt maskinen gå medan du häller i socker, flingsalt och olivolja. Vispa lite med en vanlig visp i om det behövs för att lösa upp sockret och jästen.
Häll i durumvetemjölet, och sedan minsta mängden vetemjöl. Fyll på med vetemjöl försiktigt lite åt gången, tills degen är färdig - ganska lös, men inte så den rinner och klibbar.

Ställ degen att jäsa en kort stund medan du förbereder fyllningen. Jag hackade tunnskivad rökt skinka ganska smått, och rev ost på fina sidan av rivjärnet.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda bara lite hastigt. Dela degen i två, och kavla sen ut dem i ganska avlånga rektanglar - det blir ju en del fyllning i så gör man rektangeln för hög så blir bullarna alltför stora!
Smeta ut pizzasås över rektangeln. Sen strödde jag över finriven parmesan, bara lite. Sen på med den rivna osten, och så skinkan. Rulla ihop från långsidan till en rulle, som du sen skär i 2 cm breda bitar som du lägger i bullformar på en plåt. Strö över lite ost till, och pudra över lite oregano.
Och så in i ugnen direkt, mitten av ugnen, 250 grader i ca 10 minuter! 


Sen var klockan över halv tolv och jag kunde väcka min påg som såhär på sommarlovet spelar på datorn långt in på nätterna. Men när jag lockade med varma pizzabullar till frukost var han uppe kvickt :). 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar