torsdag 10 juli 2014

Soppa i värmen

låter kanske inte så smaskigt.
Men man kan ju anpassa. En mustig gulaschsoppa kanske inte vore en höjdare.
Men Ängamat! Det är ju somrigt så det förslår :)

Jag har läst många recept på Ängamat, men inget lockar mig så värst. Många reder av soppan - men hallå, då blir den ju helt tjock och stabbig, hur sommarfräscht är det?
Och ingen potatis är det heller i de flesta recept.

Men jag tog några färskisar och kokade dem i vatten med en kycklingbuljongtärning (jag ville ha grönsaksbuljong egentligen, men det fanns inte hemma) och lite extra salt.
När potatisen är precis nästan klar, hällde jag i en påse sommargrönsaker (ur frysen).
Och så ett par rejäla klickar creme fraiche, och nån deciliter grädde, och så fyllde jag på med mjölk så det blev lagomt. Och en liten klick smör.
Salt och peppar, och så hade jag i hackad persilja, samt dill och gräslök från trädgårdslandet. Och så pressade jag faktiskt i saften från en halv liten citron. Det fräschar upp väldigt!

Vitlöksbröd till det. Och citronvatten. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar