torsdag 24 juli 2014

Kalljästa sommarbullar

Ja, igår kväll satte jag en deg som jag tänkte skulle få kalljäsa i kylskåpet över natten. "Sen bakar jag ut det hela vid åtta på morgonen så det inte blir överjäst", tänkte jag optimistiskt.

Men ja....upp ur sängen kom jag vid halv elva, och jag hade inte en tanke på nån deg då. Totalt bortglömd.
Men vid tolvtiden kom jag på det och blev lite stressad över om degen kanske blivit förstörd.
Jag tog ut den och den var verkligen stenhård. Eller inte stenhård kanske, men väldigt väldigt hård - helt stum liksom.
Men så skulle den kanske vara, för bullarna blev i alla fall gudomligt goda! :)De smakar nästan lite wienerbröd. Degen är jättefluffig och med mycket smak. Och käckt också med kalljäst tycker jag, som inte orkar hålla på och baka i flera timmar egentligen - att sätta en deg går ju på en kvart, och utbakningen tar inte heller jättelång stund om degen liksom redan är klar :).

Det här är mina egna hittepåbullar. Bulldegen har jag gjort utefter flera olika andra recept. Som fyllning ville jag ha hallon och vanilj, för det känns så himla somrigt. Men degen går ju att använda till hösten, till äppelbullar eller kanske päronbullar? Plommon kanske..ja, man väljer det man gillar. Men jag gjorde såhär i alla fall: 

SOMMARBULLAR 48 st

2 pkt jäst

4 dl mjölk
4 ägg
2½ tsk salt
2 dl socker
500 g smör
ca 2 liter vetemjöl special (börja med kanske 1½ liter och fyll på försiktigt...)

48 frysta hallon

3 dl vaniljkräm

Smula jästen i bunken, häll över mjölken och vispa/rör om så jästen löser sig. I med äggen, saltet och sockret, och några deciliter mjöl.
Tärna smöret och mikra gärna i en bunke bara så tärningarna blir aningens mjuka (ca 10-15 sekunder). Häll i smörtärningarna i degen, och fyll sen på med resten av mjölet tills degen känns nästan färdig - den ska vara lite lös, absolut inte för hård.
Låt maskinen jobba i 5-10 minuter, sen ställer du degen på jäsning i kylen, i bunken och med en handduk över. 


Nästa morgon stjälper du ut degen på mjölat bakbord och knådar bara lite. Dela degen i 48 delar (först i två, sen varje del i två, sen varje del i två, och sen varje del i sex...brukar vara enkelt). Rulla varje del till en boll och lägg i en bullform på en plåt. Tryck ett hål med mjölad tumme, och så spritsar du i lite vaniljkräm. Jag tog en vanlig fryspåse och la krämen i, och klippte av lite i ett hörn så blev det enkelt att spritsa.
Sen trycker du ner ett fruset hallon i varje bulle också, i/vid vaniljkrämen.

Låt jäsa i 45 minuter under duk (tips! Lägg ett bakplåtspapper mellan bullarna och duken, annars har du hallonprickiga handdukar sen eftersom hallonen smälter...)
Sen in i mitten av ugnen, 250 grader i ungefär 8 minuter.

Pudra florsocker över precis innan servering!




De här fikade vi på nyss, med iskall hemmagjord flädersaft till....mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar