tisdag 8 juli 2014

Bildkavalkad från härlig dag

Det är varmt nu. Det är JÄKLIGT varmt nu!
Men jag är inte bitter! Det SKA vara lite varmt på sommaren, precis som det SKA regna lite och det SKA vara blåsigt och ja, det ska vara lite varierat helt enkelt.

Idag åkte jag och Andreas iväg på en liten utflykt längs kanalen. Eller med bil då alltså, inte per cykel eller så (då hade jag nog med min balans cyklat rätt ner i kanalen, inte värt...)
Vi kom till Wassbacken först. Det är himlans fint där - det är lummigt och grönt, och så finns ju det lilla fiket/restaurangen.
Vi kom överens om att det var lunchdags, så vi beställde varsin Cordon Bleu. Och så öl (Andreas) och vatten (jag) till det. Och så satte vi oss i en liten skuggig paviljong vid vattnet och njöt och tittade på båtarna medan vi väntade på maten...












Så åkte vi vidare till Tåtorp. Och visst är det fint vid Tåtorp, vid vandrarhemmet och så. Men själva kanalbiten där är ju inte så jättevacker, tycker jag.
Men en glass vid vandrarhemmet klämde vi :)
Sen åkte vi finvägar hem. Mitt på en jättelång finväg började oljelampan lysa. Men min väldigt förutseende man hade förstås motorolja med sig i bilen och kunde avstyra en mindre katastrof medan jag fotograferade blommor...




..för vem hade velat GÅ hela den här evighetslånga vägen i hettan? Inte jag.



Väl hemkomna skulle vi bara vila lite. Det fläktade skönt från det öppna fönstret (med flugfönster i, märk väl!..annars skulle det bli som en skräckfilm med flugor som helt attackerar oss..).
Det slutade med att vi sov i nästan två timmar. Då vaknade vi och kom på att jag ju måste till apoteket, och Andreas skulle hämta ut ett paket. Så iväg igen, i den överheta bilen!
När vi kom hem var vi varma och svettiga som grisar, så det fick bli fruktstund i paviljongen där det var både skuggigt och ganska svalt av den ljumma vinden. 



Bäst som vi satt där upptäckte vi att två kycklingar hade vågat sig ut från hönsgården. Hönsgården är inte speciellt rymningssäker, de stora hönsen flyger ut lätt som en plätt. Men kycklingarna har faktiskt hållit sig där hittills, och det har känts tryggt!
Men nu..nu tyckte Greta och Tomas att det var dags att se sig om i världen lite. Så de rymde. 



Ulla-Bella, vår äldsta höna, är en riktig hönsmamma till kycklingarna. Hon har helt tagit på sig rollen som fostermor, och nu följde hon med dem ut. Och då släppte jag ut även resten av kycklingarna så de fick prova sina vingar ute i frihet!


Ulla-Bella

Birgit, min älskling! Var en höna, Birgit! Snälla!

Kycklingarna sprang runt i extas och skrek förtjust i tio minuter, sen sprang de in i hönsgården igen :)

Så fick jag se Åke ligga så fint på stenplattorna, och ville fota honom. 


Fint va? Det var det ända tills Lill-Kissen dök upp som hackspetten på julafton när Kalle Anka försöker fota i djungeln. 




Ingen kan i alla fall anklaga Lill-Kissen för att vara en skönhet :). Men ja...alltså skönhet är ju inte allt. Hon kanske är charmig? Rolig? Smart?....


Nu ska vi laga kvällsmat.
Jag ÄLSKAR sommaren, och ännu roligare är det nu när Andreas har semester. Såhär borde livet få vara jämt :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar