måndag 21 juli 2014

Bakning i värmen

Jag är seg som sirap, orkar knappt finnas till stundtals.
Men ÄNDÅ blir jag baksugen? Vad är upp med det?

Jag var hemskt sugen på att baka en Mårbackakaka. Jag köpte ju sånt där skrädmjöl när vi var på Mårbacka häromdan, och på påsen stod ett recept. Eller många recept, men det här tyckte jag lät rustikt och fint.
Skrädmjöl från Stöpafors kvarn är enligt påsen "Ett stenmalet fullkornsmjöl, gjort på rostad havre. Rostat i vedeldad ugn". Det är förstås ganska mörkt jämfört med vetemjöl, så att baka nåt sockerkakeaktigt på det kändes bakvänt - men det blev bra! :)
Nu vet inte jag om det finns skrädmjöl i vanliga matbutiker, det kanske det finns? Men receptet är i alla fall såhär: 


MÅRBACKAKAKA

200 g smör
2½ dl socker
3 ägg
200 g skrädmjöl
1 tsk bakpulver
1 msk mjölk
3 droppar bittermandelolja


Rör smör och socker pösigt. Rör ner ett ägg i taget. Tillsätt skrädmjölet blandat med bakpulvret, och rör ner mjölk och bittermandelolja.
Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader ca 50 minuter. Prova med sticka.

Spännande va? :)
Det hela blev en mörk kaka, väldigt spröd och "sandig", inte så söt som vanlig sockerkaka. Men väldigt god! Bittermandeloljan ger ju lite mazarin-feeling, jättegott!
Så får du tag på skrädmjöl - testa! :)






Jag var även sugen på att baka dajmsnittar. Jag insåg att jag inte skulle orka det, ovanpå Mårbackakakan och så middagen, så jag blev hemskt glad när Johanna kom hem och deklarerade att hon var sugen på att baka - "Jag vill baka några småkakor!".
Så jag satte receptet i händerna på henne, och hon bakade :).
ÅH så goda de här är - de blir sådär sega och goda! Och det blir många kakor av väldigt lite arbete (ja, för mig  blev det ju VÄLDIGT lite arbete :D...men jag tror inte att Johanna slet ut sig heller!). 


DAJMSNITTAR

200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
½ dl ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2½ tsk vaniljsocker
1 dubbel dajm


Rör ihop smör, socker och sirap. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker och rör i det i blandningen. 
Hacka dajmen och rör ner även den i degen.

Dela degen i fyra delar och forma dem till rullar, lika långa som plåten. Lägg rullarna två på varje plåt (med bakplåtspapper). Platta till dem lite.
Grädda längderna i mitten av ugnen, 175 grader, i 10-12 minuter. De ska vara lite mjuka än när de tas ut. Skär dem i sneda snittar medan de ännu är varma. 



Otroligt goda med ett glas mjölk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar