fredag 25 juli 2014

Vinbär, maräng och lemoncurd i en härlig blandning

Jag har alltid när det gäller matlagning, improviserat väldigt mycket. Inspirerats av recept av andra på nätet, i tidningar, av vänner - men sen ändå gjort en egen liten knorr på det :). 
När det gäller bakning har jag dock gärna följt recept. Det känns som att det är lite känsligare. Det måste bli rätt proportioner. Det måste det ju i mat också, men där kan man lätt rätta till i efterhand för det mesta.

Men nu har jag börjat hitta på egna kakrecept :). Bullarna jag bloggade om igår var ett sånt påhitt. Och idag har jag gett mig på en kaka i långpanna, inspirerad av pinocchiotårta som jag tycker är väldigt gott, men ändå i mer "kakform". Jag ville ha den söt men frisk, så jag valde att ha lemoncurd och svarta vinbär i. En lyckad kombo, inser jag nu :). Sött och syrligt, det blir alldeles utmärkt ihop.
Jag önskar bara att jag hade haft i mer svarta vinbär. MYCKET svarta vinbär ska det vara!
Annars kan man ju göra den här kakan med jordgubbar, hallon, kanske rivet äpple?...Eller kanske blåbär?

Det här med långpannebakning gillar jag. Det går smidigt, och det blir mycket! 

MARÄNGRUTOR MED SVARTA VINBÄR

150 g smör
2 dl socker

8 äggulor
3/4 dl mjölk

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker


Maräng:
8 äggvitor

3,75 dl socker
1½ dl lemoncurd
mandelspån
svarta vinbär

Låt smöret bli rumsvarmt. Vispa ihop med sockret. Rör i äggulorna, en i taget. Blanda i mjölken. Rör ihop mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke, och vänd sedan ner det i smeten.

Bred ut smeten i en långpanna med ett smort bakplåtspapper i.

Vispa sedan ihop marängen - inte i plastbunke, utan helst i rostfri! Blanda äggvitorna med hälften av sockret, vispa tills det är nästan hårt, då har du i resten av sockret och vispar vidare. När marängen är tjock vispar du snabbt i lemoncurden. Marängen blir lite rinnig, men det gör inget. Häll ut den i långpannan, ovanpå sockerkakssmeten.
Strö över svarta vinbär, och sedan mandelspån.

Grädda i 150 grader, 45 minuter, i nedre delen av ugnen.

Låt svalna utan bakduk!





------------------------

Och middagen, den blev nästan enklast möjliga - nachotallrik! Gott med lite kryddigt i värmen. 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar