söndag 3 augusti 2014

Champagne och korvmebrö

Igår hade vi celebert besök här hemma av vänner som vi känt länge. Vi brukar bli bjudna på de mest fantastiska middagar hos dem när vi är där, och igår skulle vi (igen, vi har förstås gjort det förut också) bjuda på middag vi med. Och då föll valet på korv med bröd :).
Nej, det låter ju inte vidare fancy, inte så roligt alls kanske!
Men som med det mesta annat så blir det ju vad man gör det till. 

Vi inledde med stil när de kom - vi hade kvar av champagnen från häromkvällen, så vi bjöd på det som inledning. Därifrån är ju hoppet till korv med bröd rätt långt :), men det funkade!

För man MÅSTE faktiskt inte ställa fram de där trista tuberna med gurkmajonnäs eller det där kletet som kallas "räksallad" på burk.. Man KAN göra eget! Det är inte speciellt svårt, men det blir väldigt mycket godare och roligare att bjuda på.

Som vanligt lät jag mig inspireras av olika recept på nätet, men gjorde sen en egen variant.

RÄKSALLAD


170 gram skalade räkor (man kan förstås skala själv, men jag är som sagt inte så road av det så jag köpte på burk..)
½ finhackad rödlök
3 msk hackad färsk dill
ca 1 dl vispad grädde
1½ dl majonnäs (som man också kan göra själv, men jag använde Hellmanns. Den är väldigt god!)
½ msk tomatpuré
en gnutta chiliflakes
salt, samt grovmalen svartpeppar


Blanda räkor, rödlök och dill. Tillsätt resten av ingredienserna och rör om, smaka av. Klart!





GURKMAJONNÄS

½ röd paprika
½ dl finhackad gul lök
1½ dl hackad gurka, inlagd
½ dl majonnäs
1 tsk dijonsenap
1 dl creme fraiche
salt, grovmalen svartpeppar

Skär paprikan i två delar, stek dem i olja så de blir mjuka. Låt rinna av och svalna på en bit hushållspapper.
Under tiden hackar du löken och gurkan (jag använde min egeninlagda gurka, det blev kalasbra! :)) väldigt fint och lägger i en bunke. Hacka sen även paprikan fint och blanda i.
Blanda majonnäs, senap och creme fraiche, och blanda ner i bunken. Smaka av med lite salt och peppar. Klart!





Och korvarna då... Ja, man tjänar alltid i smak på att välja korvar med lite högre kötthalt och av god kvalitet i övrigt med. Svenska råvaror, såklart.
Vi hade chorizo, ett säkert kort. Och så kabanoss, dem har vi nog inte haft så mycket förut men de var goda!

Kabanoss

Finfin glöd... Och så ville barnen ha vanliga hotdogs. Inte så gott enligt mig, men smaken är som baken så såklart fick de sina hotdogs. De bleka rackarna till vänster ;)


Chorizo med Jonnys senap, hemmagjord räksallad och så min egen inlagda gurka. Mums!

Kvällen blev väldigt trevlig och rolig! Vi satt ute i paviljongen med kandelabern tänd när det började mörkna.
Efterrätt hade vi förstås också, och det var en (för mig) helt ny grej som blev succé - åh så gott! Men det bloggar jag om senare, för det hände sig så att jag glömde att fota. Och att försöka beskriva utan bild, nej det blir inte samma sak. Så tyvärr måste jag göra om efterrätten idag till mig och Andreas, bara därför ;). SEN skriver jag om det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar