onsdag 6 augusti 2014

Ett hallelujamoment

Ni vet när man liksom hittar den där fina balansen i smaker, så att smaklökarna krullar sig och dansar hambo, och man tänker att DET HÄR....måste vara den ultimata smaken? När man liksom tänker att nu är mitt liv som kocka fulländat, nu har jag nått toppen, dit kommer jag aldrig mer?

Ja, riktigt så långt gick det väl inte idag när jag lagade middag. Men det var i alla fall en jäkligt god sås jag fick till!

Jag skulle göra köttfärslimpa, och den kan man ju, som ni vet, göra lite som man vill. Idag valde jag att smaksätta min köttfärslimpa med mozzarella och gul paprika. Lite ströbröd och mjölk som grund, låter stå till sig en stund. Blandar i ett rått ägg, lite buljongpulver, lite aromat, lite salt och ganska mycket svartpeppar. Och så i med köttfärsen, blanda runt ordentligt och smaka av. Forma en limpa i en smord form, strö lite ströbröd över, och så in i ugnen i 200 grader. Idag valde jag att ha potatisklyftor (såklart från vanlig potatis, inte färdigköpta klyftor) i en form bredvid. Rapsolja, flingsalt, paprikapulver och svartpeppar över, blanda om och så får det gå med köttfärslimpan i ugnen sen.

Under tiden koncentrerade jag mig på såsen. För en god sås skulle det bli till, bestämde jag! En sån där riktigt mustig, smakrik. Jag tänkte mig en konjakssås, lite pepprig...men det sket sig ju direkt eftersom vi aldrig har nån konjak i det här huset :).
Men efter lite funderingar kom jag på att vi har ju faktiskt Bacardi! Och sprit som sprit tänkte jag, klart att det borde gå?

Så jag rev en liten gul lök grovt. Fräste i smör, och tillsatte sen ett par matskedar tomatpuré. Och så på med nån deciliter grädde, en slatt som fanns kvar sen förra veckan. Fyllde på med mjölk, och sen en skvätt (kanske en halv deciliter?..) Bacardi. Köttbuljongpulver, lite dijonsenap, lite HP-sås. Lite balsamvinäger. Och så smakade jag av med salt, svartpeppar, vitpeppar och en gnutta socker.

Ja JÄDRAR vilken sås det blev!! Min nya favvosås :). Den ska jag göra fler gånger.

Och köttfärslimpan blev också fin, paprikan passade verkligen i och mozzarellan gjorde den saftig.
Ärtor och morötter därtill, och så givetvis min egeninlagda gurka. Tadaaa - värsta goda middagen! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar