onsdag 13 augusti 2014

Slattar blir till bröd

Idag såg jag att jag hade en himla massa slattar i en himla massa påsar och kartonger. 


En himla massa! Och då tänkte jag att det ska inte förfaras, nåt måste jag ju kunna göra?
Och det kunde jag. För tanken var att jag skulle göra ett filmjölksbröd, därför hade jag släpat fram den där gräddfilen också eftersom jag inte hade så jättemycket fil kvar. 

Drygt nio deciliter mjöl och gryn till fyra deciliter fil, räknade jag ut på några andra filmjölkslimperecept.
Men så tänkte jag att det var himla onödigt att öppna gräddfilen för bara nån deciliter, så det blev ändrade planer. Jag hade en slatt med vanlig yoghurt, smaken "Samoa". Fruktyoghurt. En sån där liten slatt som ingen människa orkar trycka ur till frukost.

Så den åkte med! Och en liten klick creme fraiche i en burk. Så såhär blev receptet: 

FILMJÖLKSLIMPA PÅ RESTER

1 dl rostade solrosfrön
1 dl vetegroddar
1 dl kruskakli
1 dl rågkross
½ dl grahamsgryn
1½ dl fint rågmjöl
1½ dl rågsikt
1½ dl vetemjöl special
1 tsk bikarbonat
2 dl A-fil
1 dl creme fraiche
1½ dl yoghurt (Samoa)
1 dl ljus sirap


Blanda ihop allt torrt i en bunke, blanda fil, creme fraiche, yoghurt och sirap. Blanda ihop till en smet/gröt, och häll i en brödform som du smort och bröat med kruskakli.
In i ugnen, nedre delen, 175 grader i 50-55 minuter.
Vänd upp på ett galler, låt svalna under formen!

Jag tyckte att det blev kalasgott, men Andreas tyckte det var sådär. Men han gillar å andra sidan inte såna här fruktiga filmjölkslimpor, så det var inte så oväntat ;). 



Middagen blev en klassiker som jag faktiskt aldrig nånsin gjort förut - ugnsstekt falukorv (DET har jag förstås gjort) med kokt potatis (och DET...) med pepparrotsås (DET hade jag däremot aldrig gjort förut, hör och häpna!).
Och så kokta morötter till.

Gott blev det, enkelt var det, och nu tänker jag inte låta det gå 41 år tills jag gör pepparrotssås igen :)

PEPPARROTSSÅS

3 msk smör
ca ½ dl vetemjöl
4-5 dl mjölk
1 grönsaksbuljongtärning
3-4 msk riven pepparrot
salt


Smält smöret, vispa i mjölet, vispa i mjölken och låt såsen tjockna. Ha i buljongtärningen under tiden. Dra kastrullen av plattan, ha i pepparroten och smaka av med salt. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar