söndag 10 augusti 2014

Minigolf, glass och höstiga smaker

Vad gör man en lite småstillsam söndag?
Jo, man kan åka iväg till Bäcken och spela minigolf. Det gjorde jag, Andreas och Petter idag.
Och inte för att skryta eller så, men visst var det lite bra gjort av en handikappad tant att vinna över båda pågarna, och dessutom inte bara marginellt utan STORSTRYK var vad de fick? :) Jag hade 43 slag, Andreas som kom tvåa hade 61... Ja, ni ser ju själva. Tanter kan!
Och efter en minigolfrunda på Bäcken ska det givetvis fikas lite. Så även idag.
Jag skulle fota min fina glass - en kula polka, en kula blåbär: 



Mums! Men sekunden efter...:


Snopet! Hele glassa på bordet...
Aja, lite skit rensar ju som bekant magen, så jag tog (efter att ha fotat spektaklet) helt sonika och lyfte upp blåbärskulan på struten igen. Och sen åt jag upp den. Det gick fint.


Väl hemma blev det en stunds vila - att klå ynglingar i minigolf tar på krafterna, även om de inte var nåt speciellt tufft motstånd ;D

Sen satte jag igång med maten. Jag har nog nån gång förut bloggat om nåt liknande. Men jag gör det igen, för det finns säkert de som inte har läst om det, och jag tycker verkligen att det här är så rasande gott så jag skulle vilja att alla testade!
Alltså det är det här med fläskkött, äpple, lök och timjan. Det ÄR nåt med den kombon. Det är som att de vill varandra något, som Ernst skulle ha sagt!
Jag hade skinkschnitzelskivor i frysen, så dem strimlade jag och brynte i en stor gryta. Under tiden som de stod där på spisen, klyftade jag tre gula lökar och två röda äpplen (med skalet kvar på äpplena, men såklart urkärnade). Och så typ 10 cm av det gröna på en purjo, som jag hackade grovt.
När vätskan dunstat från köttet, hällde jag i grönsakerna och rörde om. På med en skvätt äppelcidervinäger (bara lite), ett par grönsaksbuljontärningar, ett par matskedar paprikapulver, några deciliter vatten, och så fyllde jag på med en halvliter äppelcider. Smakade av lite med salt och peppar, och så lät jag det hela puttra i nån timme medan jag gjorde potatisen. Det var vanlig potatis, skuren i skivor. Lägg i ugnsfast form, pensla över rapsolja och strö över flingsalt och svartpeppar samt torkad timjan. In i ugnen, 225-250 grader i typ 30-40 minuter (tills de fått fin färg).
Mot slutet hällde jag i lite grädde i grytan, och redde av med lite mjöl. Coloritsoja för färgen, och så en näve hackad färsk timjan. Smaka av igen så det blir gott.

Sallad till, och gärna några extra äppelklyftor! 




Det här är en rätt man kan bjuda en kunglighet på! Eller så äter man det själv, en helt vanlig tisdag eller så. Eller en söndag som idag. Höstiga smaker - så himla friskt och gott med äppelcidern i såsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar