fredag 8 augusti 2014

Köttfritt

För snart ett par veckor sen bestämde jag och Andreas oss för att ha en vegetarisk dag varje vecka. Det finns ju mycket god mat som är vegetarisk, det är bara det att man (vi) är ovan att laga det. Visst äter vi vegetariskt ibland, men inte så ofta.

Men idag blev det av. Jag gick ut lite enkelt - jag tänkte mig en god, mustig, tomatig grönsaksröra som sås till pasta, toppat med fetaost. Jag tog vad vi hade i skåpen helt enkelt. En sån här rätt är det ju perfekt att få användning av de lite ledsna grönsakerna i kylskåpet - de som inte är dåliga än men inte heller så spänstiga som de en gång varit. Såhär blev min röra/gryta/sås:

VEGETARISK RÖRA


2 gula lökar
15 cm purjolök

2 stora morötter
2 stora vitlöksklyftor
4 tomater
7-8 färska champinjoner
drygt ½ dl tomatpuré
1 tsk dijonsenap
½ tsk chiliflakes
1 grönsaksbuljontärning
½ dl hackad färsk timjan
3-4 dl vatten
salt, peppar och lite socker


Hacka alla grönsaker ganska grovt. Vitlöksklyftorna skivas tunt.
Fräs lök, vitlök, purjolök och morötter i olja så de blir glansiga. Lägg i champinjonerna. Tillsätt tomatpurén och senapen, rör om. Smula ner buljongtärningen och timjan och häll på vatten. Låt puttra under lock på svag värme i ett par timmar, det blir godast då!

Innan servering, smaka av med salt, peppar och socker.

Jag serverade fullkornspasta till, och toppade med fetaost. Dessutom gjorde jag en coleslaw till, det var väldigt gott! Den milda smaken bröt av bra mot den ganska kryddstarka och mustiga grytan. 



Nästa veckas vegetariska plan är en linsgryta med kokosmjölk :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar