lördag 16 augusti 2014

Blåbärsinköp och en fin fulmiddag

Jag har aldrig varit någon hängiven blåbärsplockare, det kan jag inte skryta med. 
Men jag älskar att ha dem i min frys och kunna ta fram för att göra paj och soppa och sylt och saft och ja, allt vad man nu kan göra med blåbär. Blåbärsmuffins!!
Men i år är det inte tal om att jag ska stappla runt i blåbärsskogen och ens försöka plocka. Det går liksom inte. Marken är för ojämn och min balans är som hos en ettåring. Nä, så roligt ska vi inte ha det.

Men då är det ju jättekäckt när det finns människor som gillar att plocka blåbär och till och med rensa dem (DET är väl trist om nåt?...) och sen sälja för en billig slant. Som 35 kronor litern.
Det var vad jag tjackade blåbär för idag. Fem fina liter, rensade och klara och jättefina!
Nu är de i frysen, alla utom ett litet gäng som blev kvar för att jag ska äta dem i mjölk om en stund. Som lördagsgodis. 





Men det blev en lång tur idag, när bl a inköp av blåbär stod på schemat. Första anhalten var hos min mamma, där jag hjälpte henne med datorn lite och lämnade matlåda.
Sen åkte vi till blåbärssnubben, och därifrån till Hem&Hobby, där jag köpte lite grejer som Johanna behöver ha med sig när hon flyttar om en vecka (*iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik* - mitt barn flyttar! Hur gick det till??)
Och så vidare till Andreas föräldrar, där vi blev bjudna på fina mackor och te.
Och sen hem.
Det låter ju inte som så jättekämpigt kanske. Men för mig är det mer än en heldag!
Så när jag kom hem fanns inte så mycket ork för matlagning. Så det blev väldans enkelt:
Jag slantade några tjocka grillkorvar och stekte på i en gryta. Och sen knäckte jag några ägg över och lät steka med. Salt och peppar, klart.
Kokt broccoli och några babyplommontomater till. Och ett glas mjölk.
Det blev dagens fina fulmiddag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar