söndag 24 augusti 2014

Fulmat blir finmiddag

Lithells kokkorv på burk. Finns det NÅN (av oss som äter och gillar korv) som inte tycker att den är fantastisk? Den är perfekt, och den knastrar när man tar första tuggan.

Idag skulle vi egentligen haft tjälknöl till middag (igen!...jag har planerat det säkert 5-6 gånger på sistone, men alltid glömt att ställa in den i ugnen kvällen innan...). Jag glömde igen, så jag fick tänka om.
Eftersom Petter är hemma ville jag göra nåt som han gillar. Strips och köttfärsbiffar stod på matsedeln till en annan dag så det kanske man kunde ta idag tänkte jag. Men jag hade för lite nötfärs hemma så jag fick tänka om igen.
Och eftersom vi hade en burk korv hemma så fick det bli strips och korv.
Gott, javisst. Men hur roligt låter det? Strips och korv. Till söndagsmiddag. Istället för tjälknöl. potatisgratäng och rödvinssås...

Men allt blir ju vad man gör det till! Så jag rostade champinjoner, rödlök, morot, sockerärtor och körsbärstomater i ugnen, med olja, flingsalt och svartpeppar.
Och så tog jag det sista av den egenodlade salladen (och öppnade därmed salladsbaren för kycklingarna - de har gått dagligen och snokat kring mina pallkragar där salladen varit övertäckt med ett lakan. Nu fick de ta resterna...). Lite gurka, lite paprika.
Konstigare än så behöver det inte vara, och - *tadaaa* - söndagsmiddagen var serverad! :) Inte alls som på korvmojjen. Mycket finare och godare. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar