torsdag 28 augusti 2014

Det är ju torsdag

Vad annat ska man äta på en torsdag än ärtsoppa och pannkakor? :)
Jo, visst kan man äta annat också. Men idag var vi lite traditionella.
Vid matbordet pratade vi lite om varför man äter ärtsoppa och pannkakor just på torsdagar. Ingen av oss visste, men nu har jag googlat! Och den förklaring jag hittar är att förmodligen handlar det om att under den katolska medeltiden var fredagen fastedag, och därför ville man äta en stadig middag dan innan. Låter ju rimligt! 


Ärtsoppa kan man göra krångligt om man vill, med hela köttben (fläsk) som man kokar och grejar med.
Själv gör jag det på enklaste möjliga vis. Lägger ärtorna i blöt kvällen innan, byter vatten dan efter, har i en hackad gul lök samt lite buljongpulver. Kokar i ett par timmar tills ärtorna är mjuka (man får skrapa bort ärtskal på ytan emellanåt).
Sen steker jag bacon som jag skurit i strimlor. I med baconet i soppan, smaka av med salt och timjan.

Och så gula, fina pannkakor av egna ägg. Och så hemmagjord, syrlig jordgubbssylt och grädde till det.
Ja, mätt blir man ju! Och gott är det!









Dagens lunch förresten - eller brunch, eller vad man ska kalla det.
Jag blev så oerhört sugen på havregrynsgröt! Och så kom jag på att jag har ju en massa blåbär i frysen.
Så havregrynsgröt med blåbär på. Åh så gott! 



-------------------------------

Och så som avslutning, en "misslyckad" bild. Jag hade fotat middagen och ställt ifrån mig kameran på köksbordet, och så såg jag att jag hade glömt att stänga av den och skulle göra det - men råkade då trycka på utlösaren. Och så blev det en bild som känns så himla mycket HEMMA för mig :). Jag gillar den!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar