söndag 3 augusti 2014

En sjukligt god efterrätt

Som jag berättade i förra inlägget, så gjorde jag en efterrätt igår som jag inte har testat förut. Och jädrar i min lilla låda så gott det blev! Det här är något för alla chokladälskare, ni måste testa!

CHOKLADIGA SMÖRDEGSBAKELSER 8 st


1 rulle smördeg
8 msk nutella (eller ICAs hasselnötskräm, den är billigare men minst lika god!)
4 msk riven mandelmassa
50 g hackad mörk choklad

ett uppvispat ägg
mandelspån

Rulla ut smördegen och dela den i åtta delar (först på  hälften på längden, sen varje hälft i fyra delar).




Kleta på en sträng nutella. Strö lite mandelmassa på, och sen choklad. Rulla ihop varje del till en rulle, och tryck ihop ändarna. 





Pensla med ägg, strö på mandelspån. In i ugnen 200 grader, i en kvart.
Äts med fördel med en god vaniljglass samt lite frukt/bär!




Jag skulle tro att man kan göra de här ända fram till innan man penslar med ägg, och sen frysa in. Sen är det bara att ta fram när man får oväntat besök, låta stå framme en stund, pensla med ägg och strö över mandelspån, och sen en kvart i ugnen medan kaffet kokar. Det tror jag skulle bli uppskattat :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar